Annali di Ca’ Foscari. Serie occidentale



Annali di Ca’ Foscari. Serie occidentale

open access | peer reviewed

Presentazione

La rivista prosegue la tradizione degli Annali di Ca’ Foscari, fondati nel 1962, raccogliendone l’eredità occidentale. È espressione del Dipartimento di Studi linguistici e culturali comparati dell’Università Ca’ Foscari Venezia e vuole rappresentare la dimensione internazionale delle sue diverse anime disciplinari: gli studi letterari e filologici, gli studi linguistici e glottodidattici, gli studi storici. Coniugando la vocazione interdisciplinare con l’attenzione alle specificità degli ambiti scientifici, i nuovi Annali – Serie Occidentale accolgono saggi e recensioni di qualificati studiose e studiosi italiani e stranieri.Tutti i saggi sono sottoposti a procedimento di valutazione a ‘doppio cieco’ da parte di almeno due revisori. I contributi, presentati in risposta alle call for papers nelle scadenze stabilite oppure in forma libera in qualunque momento dell’anno, afferiscono alle due sezioni seguenti: la Sezione di Letteratura, Cultura e Storia ospita contributi sulle letterature, le culture e la storia dei paesi europei, delle Americhe, della Russia e delle civiltà postcoloniali. I saggi possono essere redatti in italiano, inglese, francese, portoghese, spagnolo, russo e tedesco. Per altre lingue, il comitato editoriale valuterà le proposte di volta in volta sulla base della rilevanza scientifica e internazionale del contributo. La Sezione di Linguistica ospita contributi nello studio del linguaggio e delle lingue come fenomeno biologico e sociale in prospettiva sincronica e diacronica, testuale ed educativa, teorica e applicata alle metodologie sperimentali e computazionali. I saggi potranno essere redatti in italiano o in inglese, ed eventualmente in altre lingue sulla base della rilevanza scientifica e internazionale del contributo.

Permalink http://doi.org/10.30687/AnnOc/2499-1562 | e-ISSN 2499-1562 | Periodicità annuale | Lingua ca, de, en, es, fr, it, nl, pt, ru

Copyright This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

Ultimo fascicolo pubblicato

Latest journal publication cover
  • 59 | Supplemento | 2025
  • Case di carta, castelli in aria, fucine di parole. Architetture nelle lingue e letterature nordiche
  • Andrea Meregalli, Camilla Storskog, Francesca Turri
  • 27 Maggio 2025
  • This volume investigates some of the ways in which literature makes use of architecture by exploring buildings, constructing spaces, and configuring structural scaffoldings in narratives. With focus on literary texts from the Nordic countries, the contributions explore themes, authors, and genres from the Middle Ages to the contemporary age along three main axes of research. The first section (“Case di carta”) investigates stories that revolve around specific buildings or architectural elements, such as Strasbourg Cathedral in Jens Baggesen’s Labyrinten (1792‑93), the connection between psyche and real or metaphorical architectures in August Strindberg’s Taklagsöl (1906) and Lars Gustafsson’s En kakelsättares eftermiddag (1991), the tension between tradition (peat houses) and modernity (concrete buildings) in Halldór Laxness’s Sjálfstætt fólk (1934‑35), architectural space as social space in Bjarte Breiteig’s urban novel Tøyeneffekten (2021). The second theme (“Castelli in aria”) involves both natural and metaphysical dimensions, such as the construction of sacred spaces by drawing on mystical models in Nitida saga, celestial structures modelled on terrestrial experience in Emanuel Swedenborg’s visions – a source of inspiration for Strindberg’s Inferno (1897) and Ockulta dagboken (1896‑1908) – and the reflection on subjectivity that takes its cue from a corner of nature in Søren Kierkegaard’s writings. The third axis (“Fucine di parole”) explores structural elements in literary genres, involving the debate on the Icelandic sagas, as in the case studies devoted to narrative structure in Finnboga saga ramma or the topos of the feasting hall in Egils saga einhenda and Kjalnesinga saga. It also takes into account the role of the city of Babylon in some versions of the medieval chivalric poem Floire et Blancheflor as well as dystopian perspectives in Niklas Natt och Dag’s historical crime novel 1793 (2017).

Se trovi interessanti le nostre pubblicazioni e vuoi ricevere aggiornamenti sulle prossime uscite, iscriviti ora alla nostra newsletter.

x

Newsletter