Home > Catalogo > SAIL > Educazione linguistica inclusiva
« volume precedente | volume successivo »
cover

Miscellanea

Educazione linguistica inclusiva

Riflessioni, ricerche ed esperienze

a cura di

Michele Daloiso    Università degli Studi di Parma, Italia    

Marco Mezzadri    Università degli Studi di Parma, Italia    

PDF

abstract

Il volume raccoglie i contributi di numerosi studiosi di varie discipline, prevalentemente linguisti educativi, ma anche linguisti generali e neuroscienziati, che hanno accolto la proposta di riflettere su un possibile minimo comune denominatore di alcuni filoni delle proprie ricerche, riassumibile nel concetto di inclusività. Ne è nato un volume variegato ma coeso da cui si evince la volontà della Linguistica Educativa in Italia di proporre riflessioni scientifiche aggiornate ma al contempo fedeli ai paradigmi della disciplina, che vedono due degli assi portanti nella prospettiva interdisciplinare e nella ricerca di risposte alle molteplici sfide dell’educazione linguistica oggi.

Keywords: Teaching an unstandardized language. Syntax. Inclusive language teaching. National project. Linguistic mediation. Plurilingual task. Programme. Inclusive Education. Educational linguistics. Inclusiveness. Diversity. Modern languages. Language inclusion. Mirror neurons. Language autobiography. Communicative competence. Textbook design. Plurilingual activities. Behavioural habits. Teacher training. Plurilingualism. Approach in teaching sign language. Semantics. Language skills assessment. Interdisciplinary approach. Talent. European Language Portfolio. Channel. Assessment. Teacher cognition. Language teaching. Plurilingual education. Learning without a written system. Action. Embodied simulation. Disadvantaged contexts. Gifted students. Tertiary education. Sinti and Caminanti children. Awareness. Learning disorders. Rome. Pragmatics. Primary school education. Interlanguage. Multilingualism. Story-retelling. Phonology. Migration. Pragmatic competence. Bilingualism. Communication. Mediation. Experimental phonetics. Intercultural learning. Neural reuse. Visual supports. Pluri/intercultural activities. Sociolinguistics. Language learning. Child Language Brokering. Mobile learning. Special Educational Needs. Differentiation. Contemporary mobility. Phono-articulation. The narrative creation of self. Pasigraphy. Inclusive language education. Primary school. Multilingual educational system. Evaluation. Enneagram. Dyslexia. Story-telling. Language Education. Pluralistic approaches. Sign Languages. Educational Linguistics. Deafhood. ELT. Writing. Language education. Creative writing. Language. Soft skills. Inclusion. Italian Sign Language (LIS). CLIL. ICT. Intercomprehension. Hearing learners of a signed language. Italian L2. Language Teacher Cognition.


Presentato: 27 Maggio 2020   Pubblicato: 23 Febbraio 2021  

Lingua: it

ISBN (ebook): 978-88-6969-477-6

permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-477-6

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Sommario

Michele Daloiso    Marco Mezzadri   
23 Febbraio 2021
PDF
  • search 21 view
  • file_download 7 download
Sezione 1 • Questioni teoriche e riflessioni interdisciplinari
Qualche ponte per una riflessione comune
Davide Astori   
23 Febbraio 2021
  • search 29 view
  • file_download 8 download
  • search 56 view
  • file_download 18 download
Elisabetta Bonvino    Elisa Fiorenza   
23 Febbraio 2021
  • search 21 view
  • file_download 10 download
Origini e stato dell’arte della ricerca italiana
Michele Daloiso   
23 Febbraio 2021
  • search 26 view
  • file_download 19 download
  • search 34 view
  • file_download 11 download
Come superare il Deficit comunicativo extra- e paralinguistico
Matteo Santipolo   
23 Febbraio 2021
  • search 24 view
  • file_download 8 download
Sezione 2 • La formazione degli insegnanti
Marco Mezzadri    Giulia Tonelli   
23 Febbraio 2021
  • search 32 view
  • file_download 6 download
Proposta di uno strumento di indagine e alcuni dati da un’indagine in Lombardia
Paola Solerti   
23 Febbraio 2021
  • search 40 view
  • file_download 13 download
Sezione 3 • Ricerche, percorsi e strumenti per la glottodidattica inclusiva
Un’indagine comparativa sui manuali di inglese americano e d’italiano per stranieri
Michele Daloiso    Barbara D’Annunzio   
23 Febbraio 2021
  • search 191 view
  • file_download 87 download
  • search 21 view
  • file_download 5 download
Un supporto per una didattica inclusiva?
Claudio Garibaldi   
23 Febbraio 2021
  • search 42 view
  • file_download 7 download
  • search 25 view
  • file_download 5 download
Biografie linguistiche in Rete
Maria Cecilia Luise    Giulia Tardi   
23 Febbraio 2021
  • search 16 view
Sezione 3 • L’inclusione degli alunni stranieri
  • search 24 view
  • file_download 4 download
Percorsi per un’educazione linguistica inclusiva
Gabriele Pallotti    Stefania Ferrari   
23 Febbraio 2021
  • search 19 view
App e italiano L2 per migranti
Simone Torsani    Fabrizio Ravicchio   
23 Febbraio 2021
  • search 38 view
  • file_download 11 download
Uno studio di caso con bambini stranieri di prima e di seconda generazione
Victoriya Trubnikova   
23 Febbraio 2021
  • search 23 view
Sezione 5 • L’inclusione di studenti con bisogni speciali
  • search 34 view
  • file_download 8 download
Peculiarità e limiti nella didattica di una lingua non vocale e non scritta
Maria Roccaforte   
23 Febbraio 2021
  • search 48 view
  • file_download 18 download