Storie dell’arte contemporanea
open access | peer reviewed
Presentazione
Storie dell’arte contemporanea, diretta da Nico Stringa e Stefania Portinari, mappa indagini legate alla storia e al sistema dell’arte contemporanea, declinandosi in ambiti di ricerca connessi a studi compiuti per progetti ideati con l’Ateneo, per specifici argomenti del contemporaneo, comprensivi anche della storia delle arti decorative e del design, in monografie su temi sia veneziani che internazionali.
Permalink doi.org | e-ISSN 2610-9891 | ISSN 2610-9905 | Lingua en, it | ANCE E244426
Sottoserie
Atlante delle Biennali
e-ISSN
2724-136X
ISSN
2704-9973
Copyright This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Ultimo volume pubblicato
- From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- Anita Orzes, Vittorio Pajusco, Stefania Portinari
- 24 Luglio 2025
This volume explores the biennial phenomenon examining their artistic, geopolitical, and institutional dimensions. While primarily centred on these two major events, as the Venice and São Paulo biennials, the essays in this book also enlarge upon other biennials, exhibitions and institutions, offering comparative and relational insights. Ultimately, the volume highlights the historical complexity of biennials and their roles as cultural devices, underscoring their function as spaces of experimentation and legitimation amid broader political and institutional tensions.
- 14 download 46 search
- Sostituzioni, apparizioni e barene. Land Art alla Biennale di Venezia
- Stefania Portinari
- 24 Luglio 2025 | From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- 3 download 35 search
- Archaeology of Engagement and Discursive Practices in the São Paulo Biennial
- Gabriela Saenger Silva
- 24 Luglio 2025 | From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- 1 download 33 search
- Brazil in the “Renewed International Solidarity” of Biennials (1947‑51)
- Marina Martin Barbosa
- 24 Luglio 2025 | From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- 3 download 29 search
- Foreword
- Vittorio Pajusco, Stefania Portinari
- 24 Luglio 2025 | From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- 12 download 45 search
- From Biennale to Biennials. Introduction
- Anita Orzes
- 24 Luglio 2025 | From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- 5 download 49 search
- Here and There: Exchanges Between Italy and Brazil from the Biennials (1948-52)
- Vinicius Spricigo, Ana Magalhães
- 24 Luglio 2025 | From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- 12 download 58 search
- Per una ‘Mostra Coloniale’ alla Biennale di Venezia
- Enrica Sampong
- 24 Luglio 2025 | From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- 6 download 44 search
- The Inrush and Regress of Modernity. The Demise of the Krakow International Biennial of Graphic Arts
- Wiktor Komorowski
- 24 Luglio 2025 | From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- 3 download 52 search
- The Pan‑American Union and the São Paulo Biennial (1955‑67)
- Maria de Fátima Morethy Couto
- 24 Luglio 2025 | From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- 7 download 54 search
- The Shifting Policies of Exhibiting Conceptual Art from Yugoslavia Abroad: The Case of the 1976 Venice Biennale
- Ana Ereš
- 24 Luglio 2025 | From Biennale to Biennials. Cartographies of an Impossible Desire
- 19 download 174 search
- Ripensare a Nuove Tendenze: 1914-80
- Niccolò D’Agati
- 05 Dicembre 2023 | Curatorial studies
- 9 download 134 search
- Videoarte a Palazzo dei Diamanti, Ferrara 1973-1979/ 2015. Reenactment
- Cosetta Saba, Lisa Parolo
- 05 Dicembre 2023 | Curatorial studies
- 21 download 162 search
- Di due miei reenactments: Opera o comportamento e La ripetizione differente
- Renato Barilli
- 05 Dicembre 2023 | Curatorial studies
- 26 download 117 search
- Introduzione
- Guido Bartorelli, Stefania Portinari
- 05 Dicembre 2023 | Curatorial studies
- 18 download 191 search
- Le esposizioni internazionali della Secessione romana 1913-16. Una rilettura
- Stefania Frezzotti
- 05 Dicembre 2023 | Curatorial studies
- 10 download 132 search
- Reenactment, autorialità e copyright infringement: alcune riflessioni sull’Homenaje a Ana Mendieta (1986-1996) di Tania Bruguera
- Federica Stevanin
- 05 Dicembre 2023 | Curatorial studies
- 21 download 155 search
- The Artist in Present. Il reenactment come pratica curatoriale e azione d'artista
- Stefania Portinari
- 05 Dicembre 2023 | Curatorial studies
- 9 download 105 search
- Verifica 8+1: trent’anni di esposizioni
- Marianna Rossi
- 05 Dicembre 2023 | Curatorial studies
- 26 download 165 search
- «Per esistere veramente le cose dovrebbero essere eterne, immortali»
- Giada Pellicari
- 05 Dicembre 2023 | Curatorial studies
- 15 download 132 search
- È possibile il reenactment di un laboratorio d’artista?
- Guido Bartorelli
- 05 Dicembre 2023 | Curatorial studies
- 37 download 471 search
- 1914. Galileo Chini a Venezia
- Massimo De Grassi
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 45 download 574 search
- Narcissus Garden for Sale: «one piece 2 dollars»
- Stefania Portinari
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 48 download 425 search
- Arte relazionale alla Biennale di Venezia dal 1999 al 2017
- Francesca Amadi
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 12 download 316 search
- Breve storia di una liberazione
- Giulia Crespi
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 77 download 612 search
- Comunicazione e graphic design della Biennale di Venezia (1895-1950)
- Cristina Fontana
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 33 download 510 search
- Dak’Art. Biennale de l'Arte Africain Contemporain
- Chiara Pattaro
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 25 download 347 search
- Dell'Archivio Storico delle Arti Contemporanee «la Biblioteca n’era il principio»
- Giorgia Marchesin
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 153 download 776 search
- Gli artisti veneziani alla Biennale (1895-1905)
- Matilde Ferrarin
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 46 download 432 search
- I pittori veneti alle ‘Biennali di Pallucchini’ (1948-1956)
- Elisa Rampazzo
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 31 download 568 search
- Il Padiglione coreano a Venezia: una questione identitaria
- Samantha Chia
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 37 download 378 search
- Il gioco di nessuno
- Francesca Dolzani
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 29 download 210 search
- Introduzione
- Stefania Portinari, Nico Stringa
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 48 download 946 search
- Jeff Koons alla XLIV Esposizione Internazionale d’Arte La Biennale di Venezia (1990)
- Laura Sabina De Stefano
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 28 download 386 search
- La Spagna nelle prime Biennali veneziane del secondo dopoguerra
- Romina Viggiano
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 76 download 630 search
- Le donne artiste alla Biennale d’arte di Venezia
- Clarissa Coidessa
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 47 download 313 search
- L’Archivio della Biennale
- Debora Rossi
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 43 download 491 search
- L’Argentina alla Biennale d’Arte di Venezia
- Paola Natalia Pepa
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 41 download 301 search
- Nota sui cataloghi della Biennale
- Andrea Masala
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 10 download 249 search
- Oltre l’Adriatico
- Margherita Fochessati
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 29 download 417 search
- Padiglioni che denunciano, riflettono e astraggono
- Anita Orzes
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 59 download 407 search
- Palma Bucarelli e la Biennale di Venezia (1948-1968)
- Giorgia Cicalini
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 35 download 342 search
- Retelling the History of the Mexico Pavilion at La Biennale di Venezia
- Carolina Nieto Ruiz
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 117 download 954 search
- Umbro Apollonio e l’archivio della Biennale di Venezia (1948-1972)
- Vittorio Pajusco
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 14 download 358 search
- «All We Are Saying Is Give Pizza Chance»
- Diego Mantoan
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 57 download 479 search
- «What kind of dirt do you need?»
- Andrea Masala
- 18 Dicembre 2019 | Storie della Biennale di Venezia
- 20 download 338 search
- 1868 e dintorni
- Camillo Tonini
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 25 download 363 search
- La Gazzetta di Venezia (gennaio-agosto)
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 16 download 284 search
- La Gazzetta di Venezia (settembre-dicembre)
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 47 download 286 search
- Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- Nico Stringa, Stefania Portinari
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 27 download 342 search
- A partire dal 1868: nota sulla nuova pittura a Venezia
- Nico Stringa
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 21 download 279 search
- Diario di Elena
- Raffaele Rizzardi
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 27 download 338 search
- Elenco degli oggetti d’arte ammessi alla Esposizione nelle sale della R. Accademia Veneta di Belle Arti, maggio 1868
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 19 download 270 search
- Elenco degli oggetti d’arte esposti nelle Sale della Società Veneta Promotrice durante l’anno 1868
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 30 download 341 search
- Firenze e Venezia: città distanti, protagonisti comuni
- Alessio Vigni
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 31 download 435 search
- I teatri a Venezia nel 1868
- Maria Ida Biggi
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 25 download 304 search
- L'Accademia di Belle Arti attorno al 1868
- Gianluca Cappellazzo
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 41 download 401 search
- La fondazione della Scuola Superiore di commercio di Venezia
- Marino Berengo
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 22 download 401 search
- La fotosintesi del cambiamento
- Andrea Masala
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 30 download 394 search
- Saluti istituzionali
- Giovannella Cresci Marrone
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 29 download 315 search
- Sulla storia della fotografia attorno al 1868
- Carlo Montanaro
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 22 download 340 search
- Sulla storia dell’Ateneo Veneto
- Marina Niero
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 18 download 337 search
- Sulla storia dell’Istituto Veneto
- Sandro Franchini
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 39 download 416 search
- Un ritratto della società veneziana
- Nicolò Zennaro
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 26 download 367 search
- Verso la fondazione della Scuola Superiore di Commercio
- Marianna Rossi
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 37 download 347 search
- «Perle sull’azzurro del cielo mille volte contemplate sull’onda»
- Pierpaolo Luderin
- 14 Dicembre 2018 | Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- 20 download 368 search
- 1919 e dintorni
- Elisabetta Barisoni
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 73 download 554 search
- Catalogo dell’esposizione degli artisti dissidenti di Ca’ Pesaro nella Galleria Geri-Boralevi del 1920
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 28 download 444 search
- Catalogo dell’esposizione di Estate del 1920
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 55 download 448 search
- Catalogo dell’esposizione d’arte in Palazzo Pesaro a Venezia del 1919
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 13 download 449 search
- Come deve essere una sala di esposizione?
- Giorgina Bertolino
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 35 download 640 search
- Gabriella Oreffice: l’esordio alla Ca’ Pesaro del 1919
- Virginia Baradel
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 17 download 303 search
- Il Progetto di Ateneo jr 2014 Venezia ’900: gli artisti di Ca’ Pesaro dal 1908 al 1925
- Stefania Portinari
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 20 download 353 search
- Le esposizioni del 1919 e del 1920
- Nico Stringa
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 19 download 377 search
- Le mostre di Ca’ Pesaro e la scultura a Venezia nel primo dopoguerra
- Massimo De Grassi
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 30 download 361 search
- L’Unione Giovani Artisti all’Esposizione di Ca’ Pesaro del 1919
- Giovanni Bianchi
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 11 download 397 search
- L’istinto di una Istituzione
- Stefano Coletto
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 22 download 411 search
- Mostre in database
- Elisa Prete
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 18 download 432 search
- Saluti istituzionali
- Gabriella Belli
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 16 download 466 search
- Una segnalazione
- Vittorio Pajusco
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 15 download 426 search
- «S’è astenuta dal ribellarsi e s’è sforzata di comprendere»
- Elisa Prete
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 9 download 348 search
- «Vario di luce e di colore… come nella realtà»
- Pierpaolo Luderin
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 19 download 427 search
- ‘Dissidenti’ e invitati alle mostre del 1920
- Stefania Portinari
- 01 Marzo 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 14 download 394 search
- ‘Ritorno’ a cosa?
- Alessandro Del Puppo
- 28 Febbraio 2018 | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- 15 download 397 search
- 1913. La I Esposizione d’Arte Veneta
- Cristina Beltrami
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 14 download 410 search
- il contrario
- Nico Stringa, Viviana Pongan
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 10 download 410 search
- Adolfo Callegari, pittore e archeologo
- Virginia Baradel
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 35 download 489 search
- Bevilacqua La Masa 1913
- Laura Poletto
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 45 download 895 search
- Bice Levi Minzi (Bice Rossi Minzi) e l’Esposizione Internazionale Femminile di Torino del 1913
- Vittorio Pajusco
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 35 download 379 search
- Catalogo dell’Esposizione d’Arte raccolta nel Palazzo Pesaro a Venezia l’anno 1913
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 33 download 745 search
- Guido Perocco (1916-1997)
- Matteo Piccolo
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 22 download 460 search
- Il Progetto di Ateneo jr 2014 Venezia ’900: gli artisti di Ca’ Pesaro dal 1908 al 1925
- Stefania Portinari
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 23 download 533 search
- La pittura di paesaggio tra scuola del vero e moda simbolista
- Elisa Prete
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 12 download 336 search
- L’anno 1913 in Accademia. Alcune annotazioni
- Sileno Salvagnini
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 19 download 381 search
- Note su Pietro Pancrazi e Ubaldo Oppi: Di Ca’ Pesaro e d’altro
- Vittorio Pajusco
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 15 download 338 search
- Premessa
- Nico Stringa
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 19 download 471 search
- Tullio Garbari alla mostra di Ca’ Pesaro del 1913
- Stefania Portinari
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 20 download 481 search
- Udine, novembre 1913: alla prima Esposizione degli artisti friulani
- Isabella Reale
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 23 download 480 search
- Un capesarino trevigiano. Aldo Voltolin
- Eugenio Manzato
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 16 download 442 search
- «Colla speranza di combattere insieme a Ca’ Pesaro più aspre battaglie»
- Pierpaolo Luderin
- 16 Dicembre 2017 | Gli artisti di Ca’ Pesaro
- 170 download 1019 search
- Curatorial studies
- Guido Bartorelli, Stefania Portinari
- 05 Dicembre 2023
- 1362 download 3237 search
- Storie della Biennale di Venezia
- Stefania Portinari, Nico Stringa
- 18 Dicembre 2019
- 230 download 1555 search
- Venezia 1868: l’anno di Ca’ Foscari
- Nico Stringa, Stefania Portinari
- 14 Dicembre 2018
- 580 download 2075 search
- Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
- Stefania Portinari
- 01 Marzo 2018
- 680 download 2377 search
- Gli artisti di Ca’ Pesaro
- Nico Stringa, Stefania Portinari
- 16 Dicembre 2017
Stefania Portinari, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Comitato scientifico
Luca Massimo Barbero, Fondazione «Giorgio Cini», Venezia, Italia
Giuseppina Dal Canton, già Università degli Studi di Padova, Italia
Aleksandar Duravcevic, Hunter College, New York, USA
Paolo Granata, University of Toronto, Canada
Maria de Fátima Morethy Couto, Universidade Estadual de Campinas, Brasil
Stefania Portinari, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Jean-François Rodriguez, già Università degli Studi di Verona, Italia
Sileno Salvagnini, Accademia di Belle Arti di Venezia, Italia
Zoltán Somhegyi, Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary, Hungary
Nico Stringa, già Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Valerio Terraroli, Università degli Studi di Verona, Italia
Comitato di lettura
Guido Bartorelli, Università degli Studi di Padova, Italia
Riccardo Caldura, Accademia di Belle Arti di Venezia, Italia
Elena Catra, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Massimo De Grassi, Università degli Studi di Trieste, Italia
Silvia Grandi, Alma Mater Studiorum Università degli Studi di Bologna, Italia
Anita Orzes, Université Toulouse II Jean Jaurès, France
Vittorio Pajusco, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Per sottoporre una proposta di pubblicazione utilizza il form qui disponibile.
Submit a proposalinput
Dipartimento di Studi Umanistici
Palazzo Malcanton Marcorà
Dorsoduro 3484/D
30123 Venezia
artecontemporanea@unive.it
I costi di pubblicazioni sono regolamentati dall’Editore. Tutte le informazioni sono disponibili alla pagina Pubblicare con noi.
Ethical Code of Storie dell’arte contemporanea
Storie dell’arte contemporanea is a peer-reviewed scientific book series whose policy is inspired by the COPE (Committee on Publication Ethics) Ethical Code.
Publisher’s responsibilities
The Publisher must provide the Book Series with adequate resources and the guidance of experts, in order to carry out its role in the most professional way, aiming at the highest quality standard.
The Publisher must have a written agreement that defines the relationship with the owner of the Book Series and/or the Editor-in-Chief. The agreement must comply with the Code of Behavior for Publishers of Scientific Journals, as established by COPE.
The relationship among the Editor-in-Chief, the Advisory Board and the Publisher is based on the principle of publishing independence.
Editors’ responsibilities
The Editor-in-Chief and the Advisory Board of Storie dell’arte contemporanea alone are responsible for the decision to publish the submitted works.
Submitted works, after having been checked for plagiarism by means of the anti-plagiarism software Compilatio that is used by the University and is made available to us, will be sent to at least two reviewers. Final acceptance presumes the implementation of possible amendments, as required by the reviewers and under the supervision of the Storie dell’arte contemporanea Editor-in-Chief.
The Storie dell’arte contemporanea Editor-in-Chief and Advisory Board must evaluate each submitted paper in compliance with the Book Seriesʼ policy, i.e. exclusively on the basis of its scientific content, without discrimination of race, sex, gender, creed, ethnic origin, citizenship, or the scientific, academic and political position of the Authors.
Allegations of misconduct
If the Storie dell’arte contemporanea Editor-in-Chief and Advisory Board notice (or receive notifications of) mistakes or inaccuracies, conflict of interest or plagiarism in a published book, they will immediately warn the Author and the Publisher and will undertake the necessary actions to resolve the issue. They will do their best to correct the published content whenever they are informed that it contains scientific errors or that the authors have committed unethical or illegal acts in connection with their published work. If necessary, they will withdraw the book or publish a recantation.
All complaints are handled in accordance with the guidelines published by the COPE.
Concerns and complaints must be addressed to the following e-mail ecf_support@unive.it. The letter should contain the following information:
- complainant’s personal information;
- title, author(s), publication date, DOI;
- complaint(s);
- declaration that the complainant has no conflict of interest, or declaration of an actual or potential conflict of interest.
Authors’ responsibilities
Stylesheet
Authors must follow the Guidelines for Authors to be downloaded from the Storie dell’arte contemporanea website.
Authors must explicitly state that their work is original in all its parts and that the submitted paper has not been previously published, nor submitted to other publishers, until the entire evaluation process is completed. Since no paper or book gets published without significant revision, earlier dissemination in conference proceedings or working papers does not preclude consideration for publication, but Authors are expected to fully disclose publication/dissemination of the material in other closely related publications, so that the overlap can be evaluated by the Storie dell’arte contemporanea Editor-in-Chief.
Authorship
Authors are strongly encouraged to use their ORCID iD when submitting a manuscript. This will ensure the authors’ visibility and correct citation of their work.
Authorship must be correctly attributed; all those who have given a substantial contribution to the design, organisation and accomplishment of the research the book is based on, must be indicated as Co-Authors. Please ensure that: the order of the author names is correct; the names of all authors are present and correctly spelled, and that affiliations are up-to-date.
The respective roles of each co-author should be described in a footnote. The statement that all authors have approved the final version should be included in the disclosure.
Conflicts of interest and financing
Authors, under their own responsibility, must avoid any conflict of interest affecting the results obtained or the interpretations suggested. The Storie dell’arte contemporanea Editor-in-Chief will give serious and careful consideration to suggestions of cases in which, due to possible conflict of interest, an Author’s work should not be reviewed by a specific scholar. Authors should indicate any financing agency or the project the book stems from.
Quotations
Authors must see to it that all works consulted be properly quoted. If works or words of others are used, they have to be properly paraphrased or duly quoted. Quotations between “double quotes” (or «angled quotation marks» if the text is written in a language other than English) must reproduce the exact wording of the source; under their own responsibility, Authors should carefully refrain from disguising a restyling of the source’s wording, as though it was the original formulation.
Any form of excessive, inappropriate or unnecessary self-citation, as well as any other form of citation manipulation, are strongly discouraged.
Ethical Committee
Whenever required, the research protocols must be authorised in advance by the Ethical Committee of Ca’ Foscari University of Venice.
Emendations
When Authors find a mistake or an inaccuracy in their own work, they must immediately warn the Storie dell’arte contemporanea Editor-in-Chief, providing all the information needed to make the due adjustments.
Reviewers’ responsibilities
Goal
By means of the peer-review procedure, reviewers assist the Storie dell’arte contemporanea Editor-in-Chief and Advisory Board in taking decisions on the submitted works. They are expected to offer the Authors suggestions as to possible adjustments aimed at improving their contribution submission.
Timing and conflicts of interest
If a reviewer does not feel up to the task of doing a given review, or if she/he is unable to read the work within the agreed schedule, she/he should notify the Storie dell’arte contemporanea Editor-in-Chief. Reviewers must not accept texts for which there is a conflict of interest due to previous contributions or to a competition with a disclosed author (or with an author they believe to have identified).
Confidentiality
The content of the reviewed work must be considered confidential and must not be used without explicit authorisation by the Author, who is to be contacted via the editor-in-chief. Any confidential information obtained during the peer review process should not be used for other purposes.
Collaborative attitude
Reviewers should see themselves not as adversaries but as advocates for the field. Any comment must be done in a collaborative way and from an objective point of view. Reviewers should clearly motivate their comments and keep in mind the Golden Rule of Reviewing: “Review for others as you would have others review for you”.
Plagiarism
Reviewers should report any similarity or overlapping of the work under analysis with other works known to them.