Home > General catalogue > Studi e ricerche > Studi di linguistica slava
« previous volume | next volume »

Edited book

Studi di linguistica slava

Nuove prospettive e metodologie di ricerca

edited by

Iliyana Krapova    Università Ca’ Foscari Venezia, Italia     ORCID iD

Svetlana Nistratova    Università Ca’ Foscari Venezia, Italia

Luisa Ruvoletto    Università Ca’ Foscari Venezia, Italia

DOWNLOAD PDF

I contributi raccolti nel presente volume delineano lo stato dell’arte delle ricerche di linguistica slava svolte recentemente nell’ambito della slavistica italiana. I saggi sono dedicati a temi di morfologia, sintassi, semantica, lessicologia, pragmatica, sociolinguistica e didattica delle lingue slave, in ottica contrastiva, sincronica o diacronica, secondo quadri teorici e approcci metodologici di scuole e tradizioni diverse. La grande varietà dei temi trattati dagli autori, non solo italiani, è la più viva testimonianza della vivacità e della ricchezza che oggi permeano lo studio delle lingue slave in Italia e non solo.

Keywords: Tense. Language standardisation. Semantics. Resultative constructions. Predicative possession. Bulgarian. Comitative. Locational. Slavic languages. Alienable. Inalienable. Derivational models. Aspectual pairs. Syntactic environment. Corpus. Translation. Phraseology. Italian. Vocative case. Relative Clauses. Subjunctive complements. Mood and modality. Verbal mood. Clausal mood. Slavic languages. Romance languages. Competing inflectional case endings. Perfective. Prepositions. Word formation. Modality of strong obligation. Slavonic. Passive voice. Semantics. Distance. Verbal aspect. Prefixes. Evaluation. Non-paradigmatic imperative forms. Colloquial Slovenian. Location-possession. Spatial prefixes. Czech language. Meta-linguistic analysis. With-phrase. Grammatical aspect. Derogatory words. Irrealis. Manuscripts. Slovenian. Non-past. Lexicography. Intensification. Aspect. Morphology. Neologisms. Russian Heritage Speakers. Imperfective general-factual (IGF). Nominative case. Neosemy. Modal logic. Articles. Linguistic coding. Croatian. 17th century. Nonce compounds. Dynamic modality. Indefinite article. Deixis. Preposition. Verb. Etiquette formulas. Zonal inclusion. Secondary borrowing. Supralexical prefixes. Delimitatives. Current Relevance. Ukrainian. Negation. Areal distribution. Fixed expression. Syntax. Perfect. Saturday Russian Schools. Molise Slavic. Analogy. Macedonian. Numeral one. Discourse/pragmatic markers. Ved'. Russian-Italian contrastive analysis. Parallel corpora. Russian as a foreign language. Litoral dialect. Learner corpus. Czech. Albanian. Neologism. Deadjectival verbs. Taboo words. Emotion verbs. Telicity. Metonymy. Croatian. Early East Slavic language. Běžati. Verbal aspect. Aorist. Present participle. Factual meaning. Internet linguistics. Syntactic idioms. Russian. Contrastive Interlanguage Analysis. Semantic Roles. Negative indefinites. Language Learning. Heritage Languages. International recognition. Linguistic gender. L2 Russian. Variation. Negation. Resian. Conjunction chot’. Contemporary Russian. Past gerund. Suffixation. Support (light) verb constructions. Scalar semantics. Negative Concord. Slavic languages (Serbian, Polish, Bulgarian). Derivation. Bilingualism and Migration. Anglicism. Old-Russian language. Intercomprehension. Polish. Deixis. Vocabulary articles. Word formation. Female referent. Productivity. Spatial metaphor. Discontinuous past. Slovene. Actionality. Linguistic minorities. Aktionsart. Slavic aspect. Part-of-speech affiliation. Negative polarity items. Oblique case. Relative Introducers. Morphosyntax. Minimizers. Verbal lexicon. Natural gender. Language Acquisition. Grammaticalization. Language planning. Slavic languages. Semantic shift. Metaphor. Pragmatics. Morphosyntactic structure. Indefiniteness. Dialects. Resumption. Background knowledge. Restrictive/non-restrictive. Present gerund. Transfer. Verbs of motion. Slovo, the prefix iz-/vy-. Gradual verbs.

Published: Dec. 18, 2019

Language: ru, it, en

ISBN (print): 978-88-6969-369-4    ISBN (ebook): 978-88-6969-368-7

permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-368-7