Home > Catalogo > Biblioteca di Rassegna iberistica > La traducción del teatro clásico español (siglos XIX-XXI)

Miscellanea

La traducción del teatro clásico español (siglos XIX-XXI)

Claudia Demattè    Università degli Studi di Trento, Italia

Eugenio Maggi    Alma Mater Studiorum – Università di Bologna, Italia

Marco Presotto    Alma Mater Studiorum – Università di Bologna, Italia

Il volume ha l’obiettivo di approfondire il tema della traduzione del teatro classico spagnolo nell’epoca contemporanea per offrire al lettore un panorama delle modalità di irradiazione di questo patrimonio artistico nei diversi ambiti linguistici e culturali. Sono presenti saggi di carattere sociologico, letterario e traduttologico, a cui vengono affiancati contributi relativi all’esperienza traduttiva, descritta spesso direttamente dai loro protagonisti. Si aggiungono infine apporti più specificatamente bibliografici nell’ottica di contribuire alla costituzione di un repertorio di questi particolari prodotti editoriali.

Keywords: George Călinescu. Calderón de la Barca. Golden Age Drama Studies. Analogical. Translation studies. Theater. Golden Age. Translation story. Polish translations of Lope de Vega’s plays. Arabic Language. Golden Age drama in English. Comedia. A secreto agravio, secreta venganza. Hispanism. Barbara Fiorellino. Gyvenimas – tai sapnas. Spanish Golden Age theatre. Romania. Pedro Calderón de la Barca. Spanish Golden Age Theatre. Organic. Staging history. La vida es sueño. Spanish Theatre of the Golden Age. Romanticism. Acero de Madrid. Adaptation. Extraneous. Spanish Golden Age Theater. Polish theatre. Spanish theatre. Comedy. Translation Studies. Poetry. Classical Spanish theater. France. Theodoro Ameyden. El príncipe constante. Seventeenth century. Analogical form. Casa con dos puertas mala es de guardar. Mimetic. Literary history. Abdel-Halim Zidan. Siglo de Oro. German lands. Theatre. Translation theory. Tirso de Molina. Antonio Gasparetti. Theatre translation. Tirso. Amar después de la muerte. El Burlador. Lope de Vega. Italian translations. Canon. Translations. El perro del hortelano. Pietro Monti. Publishing. Lithuanian. Reception. Ireland. Translation of verbal humor. Plays of Lope de Vega in Poland. Skopos. Spanish classical theatre. Alexandru Popescu-Telega. Denis Florence MacCarthy. Miguel de Cervantes. Victorian Age. Spanish Golden Age theater. Lithuanian translation of Spanish literature. Open-access. Theatrical reception. Performances. Russia. Golden Age Spanish theater. Verse. Translation. Holmes. Het leven is droom. Reception of Golden Age theatre.

Pubblicato: 22 Dicembre 2020

Lingua: es

ISBN (print): 978-88-6969-491-2    ISBN (ebook): 978-88-6969-490-5

permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-490-5