Collana |
Studi e ricerche
Miscellanea | La didattica delle lingue nel nuovo millennio
Capitolo | Intercomprensione orale tra lingue romanze
Intercomprensione orale tra lingue romanze
Cognizione ed emozione all’ascolto di suoni e di significati sperimentando nuovi percorsi didattici in uno studio di caso
- Annalisa Tombolini - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
Abstract
The intercomprehension (IC), a spontaneous faculty and a form of communication when each person uses his or her language and understand the language of the other, is also a didactic approach aiming to develop the comprehension competences in several languages of the same linguistic family. The European research focus has been mainly on the written intercomprehension skills and methodologies while the oral intercomprehension has been studied without being a priority objective. A shared oral IC didactic methodology doesn’t exist. Therefore our research-action aims at designing new teaching paths to facilitate the oral IC listening of three languages: Portuguese, Spanish and French. The first experimentations focused on the learners difficulties and their strategies during the task of listening several languages never formally studied before. On the basis of the results from these studies about the nature of difficulties and strategies in the participants perception, a new case study was designed referring to the cognitive-emotional approach in languages teaching. The case study object was the IC oral course carried out between 2016 and 2017 at Ca’ Foscari University of Venice. The experimentations prove that it is possible to facilitate word recognition in the sound stream enhancing cognitive and emotional factors of learning process that the IC approach activates by its own nature. The IC approach then contributes to valorise linguistic, extra-linguistic and meta-cognitive competences and shows that the plurilingual methodology can also benefit to the learning of one specific language and has an important impact on languages learning motivation.
Pubblicato 15 Maggio 2018 | Lingua: it
Keywords Romance languages teaching • Oral intercomprehension didactic methods • Intercomprehension • Listening comprehension • Plurilingualism
Copyright © 2018 Annalisa Tombolini. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-227-7/039
INTRODUZIONE
- Introduzione
- 15 Maggio 2018
TESTIMONIANZE DAL CONGRESSO: MACARO E VEDOVELLI
-
English Medium Instruction
A Research Agenda for a Worldwide Phenomenon - Ernesto Macaro
- 15 Maggio 2018
- Tullio De Mauro, l’educazione linguistica, il plurilinguismo
- Massimo Vedovelli
- 15 Maggio 2018
1 L’ITALIANO NEL PROCESSO DELL’INTERNAZIONALIZZAZIONE
1.1 L’ITALIANO NELLA SCUOLA
-
Classe multietnica o internazionale?
Categorizzazioni e educazione linguistica - Rosa Pugliese
- 15 Maggio 2018
-
Lettura e percorsi di semplificazione del testo
Ricadute nella classe ‘mobile’ (e ‘immobile’) di italiano L2 - Rossella Abbaticchio
- 15 Maggio 2018
- Child Language Brokering: la percezione degli studenti di origine straniera e dei rispettivi insegnanti
- Federica Ceccoli
- 15 Maggio 2018
- Spagnolo Lingua di Origine e Italstudio in un modello di educazione bilingue di tipo eteroglossico
- Elena Firpo, Laura Sanfelici
- 15 Maggio 2018
-
La certificazione glottodidattica DILS-PG
Saperi testati e profilo degli iscritti all’esame di II livello - Nicoletta Santeusanio
- 15 Maggio 2018
- La scuola del nuovo millennio: tra italiano, dialetti e altre lingue
- Raymond Siebetcheu
- 15 Maggio 2018
-
Rilevare, osservare, consultare
Metodi e strumenti per l’analisi del plurilinguismo nella scuola secondaria di primo grado - Lorenzo Zanasi, Maria Stopfner
- 15 Maggio 2018
1.2 L’ITALIANO ALL’ESTERO
-
Mobilità degli studenti: quali competenze per garantirne la qualità?
Studio di caso - Samira Dlimi, Simone Giusti
- 15 Maggio 2018
-
La formazione degli insegnanti di italiano in Austria
Scenari futuri e proposte operative - Cristina Gavagnin
- 15 Maggio 2018
- L’interculturalità nella didattica dell’italiano a Malta
- Marco Micallef, Sandro Caruana
- 15 Maggio 2018
-
La formazione degli alfabetizzatori di adulti stranieri e la tipologia di corsi in Italia, Francia e Spagna
Modelli a confronto - Paolo Nitti
- 15 Maggio 2018
1.3 GLI STUDENTI UNIVERSITARI INTERNAZIONALI E L’ITALIANO
- L’approccio del Linguistic Landscape applicato alla didattica dell’italiano L2 per studenti internazionali
- Carla Bagna, Francesca Gallina, Sabrina Machetti
- 15 Maggio 2018
- Riflessioni e proposte per una glottodidattica consapevole dell’italiano accademico
- Elena Ballarin
- 15 Maggio 2018
-
Un percorso di letteratura italiana per studenti cinesi in mobilità internazionale
Il laboratorio di analisi testuale - Valeria Caruso, Anna De Meo
- 15 Maggio 2018
-
I bisogni linguistici ed interculturali degli studenti di italiano L2 in contesto universitario
Un’indagine presso l’Università Ca’ Foscari di Venezia - Michele Daloiso
- 15 Maggio 2018
-
Italiano L2 a studenti in mobilità
Nuove competenze per gli studi universitari - Eleonora Fragai, Ivana Fratter, Elisabetta Jafrancesco
- 15 Maggio 2018
-
Il sillabo interattivo
Una proposta per integrare autovalutazione e valutazione in entrata dell’italiano L2 rivolta a studenti universitari stranieri in scambio con l’Università di Padova - Ivana Fratter, Luisa Marigo
- 15 Maggio 2018
-
Studenti internazionali in mobilità
La questione del lessico della conoscenza in italiano L2 - Francesca Gallina
- 15 Maggio 2018
-
Mitigazione, italiano LS e scrittura accademica
Un nuovo strumento per la ricerca e la didattica - Carlo Giordano
- 15 Maggio 2018
-
Internazionalizzazione dell’internazionalità
Azioni a supporto delle matricole ‘straniere’ nei corsi accademici in italiano - Roberta Grassi
- 15 Maggio 2018
- VPI online: un approccio glottodidattico alla verifica della preparazione iniziale all’università
- Marco Mezzadri, Flora Sisti
- 15 Maggio 2018
2 ALTRE LINGUE NEL PROCESSO DI INTERNAZIONALIZZAZIONE
2.1 INTERCULTURALITÀ
-
Valorizzare la diversità linguistica e culturale
Uno studio di caso - Daria Coppola, Raffaella Moretti
- 15 Maggio 2018
- Studiare l’apprendimento linguistico interculturale come pratica discorsiva e interazionale
- Claudia Borghetti
- 15 Maggio 2018
- Lingua araba a scuola: nuove prospettive glottodidattiche
- Francesca della Puppa
- 15 Maggio 2018
-
Mobilità internazionale e competenza comunicativa interculturale
Un profilo degli studenti in entrata - Laura Tarabusi
- 15 Maggio 2018
2.2 CLIL
-
CLIL: il punto di vista degli studenti
Il caso della Lombardia - Sonia Bailini, Cristina Bosisio, Silvia Gilardoni, Mario Pasquariello
- 15 Maggio 2018
-
English-Taught Programs and Scaffolding in CLIL Settings: a Case Study
A Case Study - Giovanna Carloni
- 15 Maggio 2018
-
Il profilo dell’insegnante di lingue nell’era del CLIL
Analisi dei dati di un’esperienza internazionale - Bruna Di Sabato, Letizia Cinganotto, Daniela Cuccurullo
- 15 Maggio 2018
-
Museum Learning Through a Foreign Language
The Impact of Internationalisation - Fabiana Fazzi
- 15 Maggio 2018
- La rivisitazione del curriculo in ottica CLIL
- Marcella Menegale
- 15 Maggio 2018
2.3 EMI
- The Case of the Non-Native English Speaker in EMI
- Caroline Clark
- 15 Maggio 2018
-
Teaching Writing in EAP Contexts
A Case Study of Students’ Reactions to the Use of Blogs for Academic Writing Tasks - Viorica Condrat
- 15 Maggio 2018
- Supporting the Switch to Teaching International Classes in Tertiary Education
- Francesca Costa, Amanda Murphy
- 15 Maggio 2018
-
Multimodal Input for Italian Beginner Learners of English
A Study on Comprehension and Vocabulary Learning from Undubbed TV Series - Valeria Galimberti, Imma Miralpeix
- 15 Maggio 2018
2.4 INTERCOMPRENSIONE
-
Il ruolo dell’intercomprensione linguistica nella (tras)formazione docente
Per una didattica ad ‘alta mobilità internazionale’ - Anna Bertelli, Barbara Gramegna
- 15 Maggio 2018
-
Costruire la resilienza nell’interazione in un progetto di ricerca internazionale plurilingue
Il caso del progetto MIRIADI - Edith Cognigni, Sandra Garbarino
- 15 Maggio 2018
-
Intercomprensione orale tra lingue romanze
Cognizione ed emozione all’ascolto di suoni e di significati sperimentando nuovi percorsi didattici in uno studio di caso - Annalisa Tombolini
- 15 Maggio 2018
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_1831 |
|
dc.contributor.author |
Tombolini Annalisa |
|
dc.title |
Intercomprensione orale tra lingue romanze. Cognizione ed emozione all’ascolto di suoni e di significati sperimentando nuovi percorsi didattici in uno studio di caso |
|
dc.type |
Capitolo |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
The intercomprehension (IC), a spontaneous faculty and a form of communication when each person uses his or her language and understand the language of the other, is also a didactic approach aiming to develop the comprehension competences in several languages of the same linguistic family. The European research focus has been mainly on the written intercomprehension skills and methodologies while the oral intercomprehension has been studied without being a priority objective. A shared oral IC didactic methodology doesn’t exist. Therefore our research-action aims at designing new teaching paths to facilitate the oral IC listening of three languages: Portuguese, Spanish and French. The first experimentations focused on the learners difficulties and their strategies during the task of listening several languages never formally studied before. On the basis of the results from these studies about the nature of difficulties and strategies in the participants perception, a new case study was designed referring to the cognitive-emotional approach in languages teaching. The case study object was the IC oral course carried out between 2016 and 2017 at Ca’ Foscari University of Venice. The experimentations prove that it is possible to facilitate word recognition in the sound stream enhancing cognitive and emotional factors of learning process that the IC approach activates by its own nature. The IC approach then contributes to valorise linguistic, extra-linguistic and meta-cognitive competences and shows that the plurilingual methodology can also benefit to the learning of one specific language and has an important impact on languages learning motivation. |
|
dc.relation.ispartof |
Studi e ricerche |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
|
dc.issued |
2018-05-15 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-228-4/intercomprensione-orale-tra-lingue-romanze/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-227-7/039 |
|
dc.identifier.issn |
2610-993X |
|
dc.identifier.eissn |
2610-9123 |
|
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-228-4 |
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-227-7 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
yes |
|
dc.subject |
Intercomprehension |
|
dc.subject |
Intercomprehension |
|
dc.subject |
Listening comprehension |
|
dc.subject |
Listening comprehension |
|
dc.subject |
Oral intercomprehension didactic methods |
|
dc.subject |
Oral intercomprehension didactic methods |
|
dc.subject |
Plurilingualism |
|
dc.subject |
Plurilingualism |
|
dc.subject |
Romance languages teaching |
|
dc.subject |
Romance languages teaching |
| Download data |