«A mari usque ad mare»
Cultura visuale e materiale dall’Adriatico all’India
open access-
a cura di
- Mattia Guidetti - Universität Wien, Österreich - email
- Sara Mondini - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
Abstract
Il volume offre un omaggio accademico al professor Gianclaudio Macchiarella ed è al contempo un luogo di raccolta degli amici e dei colleghi più stretti a ricordo di un Maestro e di un amico. A un anno dalla scomparsa, si vuole qui portare una testimonianza dello studioso nella sua poliedricità e nella sua complessità, con toni anche informali, che si addicono a un grande affetto: quello di colleghi e amici che hanno collaborato e partecipato alle sue missioni, che con lui si sono scontrati e confrontati, e hanno condiviso frammenti di vita, importanti per la formazione e la crescita. Il titolo scelto per il volume «A mari usque ad mare» vuole evocare l’estensione spaziale degli interventi degli autori che hanno preso parte a questa pubblicazione. Un’ampiezza che è il riflesso degli studi di Gianclaudio Macchiarella, che da un iniziale interesse per l’alto Medioevo italiano, si sono poi indirizzati verso i cristiani d’Oriente, quindi l’arte e l’architettura islamica, il restauro e la preservazione dei beni culturali, e infine, negli ultimi anni, l’India e i Balcani.
Keywords Ibn Arabi • Siponto • Inscriptions • Qur’an • Albania • Ani • Apulia • Candiana pottery • Spiritual dimension • Heaven • Instituti i Monumenteve të Kulturës (IMK) • Language, and computers • Sertavul Han • Yahya Kemal • Poetry • David magister • Armenian Revolutionary Movement • Early medieval sculpture • Quran • Canosa • Mendicant Orders • Orhan Pamuk • Byzantine architecture • Neoliberalism and academia • Monte Sant’Angelo • Anti-seismic devices • Deccan • Bekthasism • Islamic aesthetics • Gregory the Illuminator • Italian culture in the USA • Paradise • Haban faience • Pedagogy • Representation of kings • Dervishes lodges • Armenian art • Database for monuments • Artists’ signature • Bahmani • Theodoros Poulakis • Armenian architecture • Cultural heritage • Foreign affairs • Sufi music • Balkans • Birds • Privateers • Representation of architecture • Stalin • Bidel • Photojournalism • Visual anthropology • Iran • Marble • Administration • Late antiquity • Ashik • Tombstone • Icons • Restoration • Testing • Albanian architecture • Religious architecture • Communism • Qusayr ‘Amra • Acceptus magister • Bathhouses • Montage • Medieval wall paintings • Conservation • Security • Long manched lute saz • Pathos in painting • Armenia • Rum Seljuk caravanserais • Hunting scenes • Ottoman inscriptions • Global Middle Ages • Safavid painting • Church of St • UNESCO • Despotate of Epirus • Early Islam • Ottoman ceramics • Spolia • Italian-Ottoman relations • Gianclaudio Macchiarella • Turkey • Sufi commentary • Armory school • Hierarchy • Bektashi dervishes • Adriatic culture • Islamic iconography • Kingdom of Vaspurakan • Symbolism • Evliya Çelebi • Bilingual inscriptions • Bathhouses decoration • Balkan art • Armenian Genocide • Urartu • Column capitals
Permalink http://doi.org/10.14277/978-88-6969-085-3 | e-ISBN 978-88-6969-085-3 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-086-0 | Pubblicato 19 Luglio 2016 | Lingua it
Copyright © 2016 Mattia Guidetti, Sara Mondini. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
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