Collana |
Ca’ Foscari Japanese Studies
Volume 21 | Miscellanea | L’estetica del vuoto
Vuoti, pieni, suoni, silenzi, presenze, assenze
open access | peer reviewed
Abstract
Questo volume fa seguito al International Festival Japan Contemporary Arts in Venice, The Aesthetics of Emptiness, organizzato nel 2022 dal Conservatorio di Musica Benedetto Marcello, dal Dipartimento di Studi sull’Asia e sull’Africa Mediterranea dell’Università Ca’ Foscari e dall’Accademia di Belle Arti di Venezia. La struttura del volume è pensata per far rivivere al lettore l’esperienza del Festival, anche attraverso contenuti multimediali, e condurlo ad approfondire alcuni dei temi emersi. Questo lavoro – fatto di suoni, silenzi, vuoti, pieni, presenze, assenze – è dedicato alla memoria di Bonaventura Ruperti.
Keywords Japanese literature • Japanese ink painting (sumie) • Noh theater • Suzuki Daisetsu • Japanese modernism • Japanese mouth organ • Ma • Tanizaki Jun’ichirō • Noh music • Akutagawa Ryūnosuke • Hosokawa • Hagiwara Sakutarō • Cinema • Aesthetics • Etude III • Toshio Hosokawa • Music composition and childhood memory • Japanese film music • Buddhism • Zen • Emptiness • Medieval Japan • Aesthetic of Emptiness • Fūkeiron • Mori Mariko • Zeami Motokiyo • Edogawa Ranpo • Documentary • Bushi • Japanese art • Lettera alla madre • Silence and sound • Japanese music • Japan aesthetics • Japanese cinema • Youth • Oguri Kōhei • Film genres • Synaesthesia • Architecture and emptiness • Shō • Adachi Masao • Greek lullaby Κοιμήσου καί παρήγγειλα • AKA Serial Killer • Calligraphy • Estetica del vuoto • Governmentality • Soundtrack • Calligraphy-painting • Lost decades • Auto-orientalismo
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-701-2 | e-ISBN 978-88-6969-701-2 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-702-9 | Numero pagine 200 | Pubblicato 21 Aprile 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Silvia Rivadossi, Cecilia Franchini, Bonaventura Ruperti. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Sezione I. «Japan Contemporary Arts in Venice»: presentazioni e recensioni
Sezione II. Saggi accademici su vuoti, pieni, presenze, assenze, suoni, silenzi