Collana | Ca’ Foscari Japanese Studies
Volume 21 | Miscellanea | L’estetica del vuoto
Abstract
Questo volume fa seguito al International Festival Japan Contemporary Arts in Venice, The Aesthetics of Emptiness, organizzato nel 2022 dal Conservatorio di Musica Benedetto Marcello, dal Dipartimento di Studi sull’Asia e sull’Africa Mediterranea dell’Università Ca’ Foscari e dall’Accademia di Belle Arti di Venezia. La struttura del volume è pensata per far rivivere al lettore l’esperienza del Festival, anche attraverso contenuti multimediali, e condurlo ad approfondire alcuni dei temi emersi. Questo lavoro – fatto di suoni, silenzi, vuoti, pieni, presenze, assenze – è dedicato alla memoria di Bonaventura Ruperti.
Keywords Zeami Motokiyo • Aesthetics • Adachi Masao • Governmentality • Calligraphy • Japanese cinema • Ma • Medieval Japan • Edogawa Ranpo • Bushi • Architecture and emptiness • Zen • Lost decades • Japanese film music • AKA Serial Killer • Estetica del vuoto • Documentary • Fūkeiron • Shō • Noh theater • Calligraphy-painting • Hagiwara Sakutarō • Japan aesthetics • Japanese art • Japanese literature • Suzuki Daisetsu • Auto-orientalismo • Film genres • Music composition and childhood memory • Silence and sound • Soundtrack • Buddhism • Aesthetic of Emptiness • Greek lullaby Κοιμήσου καί παρήγγειλα • Youth • Akutagawa Ryūnosuke • Japanese music • Japanese modernism • Tanizaki Jun’ichirō • Lettera alla madre • Hosokawa • Mori Mariko • Toshio Hosokawa • Synaesthesia • Etude III • Noh music • Emptiness • Oguri Kōhei • Japanese mouth organ • Japanese ink painting (sumie) • Cinema
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-701-2 | e-ISBN 978-88-6969-701-2 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-702-9 | Numero pagine 200 | Pubblicato 21 Aprile 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Silvia Rivadossi, Cecilia Franchini, Bonaventura Ruperti. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.