Collana |
Ca’ Foscari Japanese Studies
Volume 21 | Miscellanea | L’estetica del vuoto
Abstract
Questo volume fa seguito al International Festival Japan Contemporary Arts in Venice, The Aesthetics of Emptiness, organizzato nel 2022 dal Conservatorio di Musica Benedetto Marcello, dal Dipartimento di Studi sull’Asia e sull’Africa Mediterranea dell’Università Ca’ Foscari e dall’Accademia di Belle Arti di Venezia. La struttura del volume è pensata per far rivivere al lettore l’esperienza del Festival, anche attraverso contenuti multimediali, e condurlo ad approfondire alcuni dei temi emersi. Questo lavoro – fatto di suoni, silenzi, vuoti, pieni, presenze, assenze – è dedicato alla memoria di Bonaventura Ruperti.
Keywords Japanese film music • Tanizaki Jun’ichirō • Ma • AKA Serial Killer • Japanese cinema • Estetica del vuoto • Edogawa Ranpo • Etude III • Fūkeiron • Akutagawa Ryūnosuke • Cinema • Noh music • Synaesthesia • Aesthetic of Emptiness • Film genres • Emptiness • Lettera alla madre • Oguri Kōhei • Shō • Mori Mariko • Japanese modernism • Japanese mouth organ • Lost decades • Japanese art • Bushi • Aesthetics • Greek lullaby Κοιμήσου καί παρήγγειλα • Hosokawa • Japanese music • Toshio Hosokawa • Auto-orientalismo • Documentary • Japanese ink painting (sumie) • Architecture and emptiness • Zen • Noh theater • Youth • Suzuki Daisetsu • Adachi Masao • Calligraphy-painting • Buddhism • Medieval Japan • Hagiwara Sakutarō • Calligraphy • Soundtrack • Music composition and childhood memory • Zeami Motokiyo • Governmentality • Silence and sound • Japanese literature • Japan aesthetics
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-701-2 | e-ISBN 978-88-6969-701-2 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-702-9 | Numero pagine 200 | Pubblicato 21 Aprile 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Silvia Rivadossi, Cecilia Franchini, Bonaventura Ruperti. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Sezione I. «Japan Contemporary Arts in Venice»: presentazioni e recensioni
Sezione II. Saggi accademici su vuoti, pieni, presenze, assenze, suoni, silenzi