Collana |
Ca’ Foscari Japanese Studies
Volume 21 | Miscellanea | L’estetica del vuoto
Abstract
Questo volume fa seguito al International Festival Japan Contemporary Arts in Venice, The Aesthetics of Emptiness, organizzato nel 2022 dal Conservatorio di Musica Benedetto Marcello, dal Dipartimento di Studi sull’Asia e sull’Africa Mediterranea dell’Università Ca’ Foscari e dall’Accademia di Belle Arti di Venezia. La struttura del volume è pensata per far rivivere al lettore l’esperienza del Festival, anche attraverso contenuti multimediali, e condurlo ad approfondire alcuni dei temi emersi. Questo lavoro – fatto di suoni, silenzi, vuoti, pieni, presenze, assenze – è dedicato alla memoria di Bonaventura Ruperti.
Keywords Synaesthesia • Japanese art • Japanese modernism • Emptiness • Japanese music • Lettera alla madre • Buddhism • Japan aesthetics • Governmentality • Etude III • Hosokawa • Japanese film music • Soundtrack • Zen • Fūkeiron • Bushi • Akutagawa Ryūnosuke • Noh music • Shō • Greek lullaby Κοιμήσου καί παρήγγειλα • Aesthetic of Emptiness • AKA Serial Killer • Lost decades • Calligraphy • Architecture and emptiness • Mori Mariko • Estetica del vuoto • Japanese mouth organ • Ma • Zeami Motokiyo • Medieval Japan • Toshio Hosokawa • Film genres • Cinema • Noh theater • Documentary • Edogawa Ranpo • Silence and sound • Oguri Kōhei • Auto-orientalismo • Aesthetics • Adachi Masao • Calligraphy-painting • Japanese literature • Hagiwara Sakutarō • Music composition and childhood memory • Suzuki Daisetsu • Tanizaki Jun’ichirō • Japanese cinema • Japanese ink painting (sumie) • Youth
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-701-2 | e-ISBN 978-88-6969-701-2 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-702-9 | Numero pagine 200 | Pubblicato 21 Aprile 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Silvia Rivadossi, Cecilia Franchini, Bonaventura Ruperti. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Sezione I. «Japan Contemporary Arts in Venice»: presentazioni e recensioni
Sezione II. Saggi accademici su vuoti, pieni, presenze, assenze, suoni, silenzi