Collana | Ca’ Foscari Japanese Studies
Volume 21 | Miscellanea | L’estetica del vuoto
Abstract
Questo volume fa seguito al International Festival Japan Contemporary Arts in Venice, The Aesthetics of Emptiness, organizzato nel 2022 dal Conservatorio di Musica Benedetto Marcello, dal Dipartimento di Studi sull’Asia e sull’Africa Mediterranea dell’Università Ca’ Foscari e dall’Accademia di Belle Arti di Venezia. La struttura del volume è pensata per far rivivere al lettore l’esperienza del Festival, anche attraverso contenuti multimediali, e condurlo ad approfondire alcuni dei temi emersi. Questo lavoro – fatto di suoni, silenzi, vuoti, pieni, presenze, assenze – è dedicato alla memoria di Bonaventura Ruperti.
Keywords Etude III • Oguri Kōhei • Synaesthesia • Film genres • Lost decades • Emptiness • Estetica del vuoto • Japanese mouth organ • Toshio Hosokawa • Auto-orientalismo • Akutagawa Ryūnosuke • Fūkeiron • Greek lullaby Κοιμήσου καί παρήγγειλα • Shō • Aesthetic of Emptiness • AKA Serial Killer • Ma • Japanese film music • Mori Mariko • Calligraphy-painting • Music composition and childhood memory • Silence and sound • Japanese modernism • Japanese cinema • Japanese ink painting (sumie) • Suzuki Daisetsu • Japanese literature • Edogawa Ranpo • Calligraphy • Cinema • Hosokawa • Japanese music • Japan aesthetics • Youth • Noh theater • Aesthetics • Tanizaki Jun’ichirō • Buddhism • Governmentality • Noh music • Bushi • Lettera alla madre • Architecture and emptiness • Zeami Motokiyo • Documentary • Hagiwara Sakutarō • Zen • Medieval Japan • Japanese art • Soundtrack • Adachi Masao
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-701-2 | e-ISBN 978-88-6969-701-2 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-702-9 | Numero pagine 200 | Pubblicato 21 Aprile 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Silvia Rivadossi, Cecilia Franchini, Bonaventura Ruperti. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.