Series |
SAIL
Volume 9 | Review | Intercomprehension: Languages, Processes, and Pathways
Abstract
I contributi dei diversi Autori si sviluppano
attorno ad alcuni assi fondamentali della ricerca
sull’intercomprensione e ne illustrano gli aspetti
epistemologici, storici, didattici e i possibili sviluppi.
Nella prima sezione si affrontano, da prospettive
diverse, gli aspetti legati al contatto linguistico,
al plurilinguismo e al multilinguismo. La seconda
sezione è dedicata al tema dell’oralità da punti
di vista che spaziano dalla misurazione del grado
di intercomprensione alla dimensione didattica,
e affronta il tema della trasparenza lessicale.
La terza sezione accoglie esperienze e proposte volte
all’inserimento curriculare dell’intercomprensione
all’interno di percorsi volti a scopi specifici.
Keywords Intercomprehension between romance languages • Intercomprehension • Communication channels • Elementary school • Exolingual communication • FLE • Inference • Spontaneous decoding of unknown language • Valortur Programme • Lingua Franca • Intercomprehension between Romance languages • Linguistic ecology • Teaching Metodology • Assessment • Oral • Transfer • Language learning • Multilingualism • Plurilingual competences • Oral production strategies • Plural Approaches • Plurilingualism • Maghreb • Berber Coast • Lexical transparency • Oral intercomprehension
Permalink http://doi.org/10.14277/978-88-6969-134-8 | e-ISBN 978-88-6969-134-8 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-135-5 | Published Dec. 31, 2016 | Language it
Copyright © 2016 Elisabetta Bonvino, Marie-Christine Jamet. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Introduzione
Lingua franca, pluri/multi-linguismo e intercomprensione
L’oralità nell’intercomprensione
Inserimento curricolare: percorsi per scopi specifici e valutazione