Collana |
SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Italian as a Foreign language • Case study • MALL (Mobile-assisted language learning) • Definition • Classroom-based research • Content-specific learning • Pandemic effects • Norvegese • Multiliteracies • Svantaggio • Input flood • Plurilingual approaches • Argumentative skills • Language learning and teaching • Needs analysis • University students • Action-research • Educazione plurilingue • Museum • Memory • CLIL • Academic life • Languages for specific purposes • Italian as a Second language • Motivation • Teachers’ training • Apprendimento • Socio-constructivist theories • Politica scolastica • Plurilingualism • Higher education • Cimbrian language • Language education • Academic policy • Teacher cognition • Acquisition • Educational Linguistics • English Medium Instruction (EMI) • Autobiography • Foreign language familiarisation • Good practice • Horizontal learning • Minority language teaching • Upper secondary school • Cooperative learning • Discourse markers (DM) • Lavoro • Teacher training • Native-speakerism • Multimodality • FL teaching • Intercomprehension (IC) • Implicit/explicit teaching • Glottogeragogic model • Language learning • Educational linguistics • CLIL teacher profile • Classroom interactions • Academic Lecturing • Approcci e metodi glottodidattici • Collaborative Professional Development • English Lingua Franca (ELF) • Core and non-core subjects • Academic careers • Vehicular language • L2/LS teaching • Specialised terminology • CLIL classroom discourse • Profilo del docente di lingue • Online interaction • Phonology • Insegnamento delle lingue minoritarie • Language teacher professional development • EMI (English Medium Instruction) • Mentors and Masters • Knowledge sharing • Lower secondary school • Digital resources • Nursery school • CEFR • Glottotecnologie • Methodology • Emotions • Social mediation methodologies • Adulti immigrati • Language teaching • Out-of-school • Object-based
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Parte I. Una disciplina in evoluzione
Parte II. Omaggio delle allieve