La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Scritti in onore di Carmel Mary Coonan
open access-
a cura di
- Paolo E. Balboni - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Fabio Caon - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Marcella Menegale - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
- Graziano Serragiotto - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Italian as a Second language • Academic Lecturing • Minority language teaching • Foreign language familiarisation • Upper secondary school • CEFR • Educazione plurilingue • CLIL • Language teaching • Teacher cognition • Higher education • Politica scolastica • Adulti immigrati • Approcci e metodi glottodidattici • Online interaction • Emotions • Memory • Svantaggio • Cimbrian language • Phonology • Intercomprehension (IC) • Digital resources • Pandemic effects • Action-research • Acquisition • Mentors and Masters • Multimodality • Norvegese • CLIL teacher profile • Native-speakerism • Classroom interactions • Profilo del docente di lingue • Object-based • Teacher training • Socio-constructivist theories • Needs analysis • Apprendimento • Motivation • Teachers’ training • Nursery school • Language teacher professional development • Cooperative learning • Multiliteracies • Museum • Autobiography • Language education • Case study • L2/LS teaching • Educational Linguistics • English Lingua Franca (ELF) • Plurilingual approaches • MALL (Mobile-assisted language learning) • Language learning • Academic policy • Academic careers • Implicit/explicit teaching • Classroom-based research • Language learning and teaching • Collaborative Professional Development • Glottotecnologie • EMI (English Medium Instruction) • Methodology • Academic life • Knowledge sharing • CLIL classroom discourse • Languages for specific purposes • Definition • Horizontal learning • Lower secondary school • Glottogeragogic model • Content-specific learning • English Medium Instruction (EMI) • Input flood • Core and non-core subjects • Specialised terminology • Plurilingualism • FL teaching • Good practice • Vehicular language • Social mediation methodologies • Educational linguistics • Italian as a Foreign language • Insegnamento delle lingue minoritarie • Discourse markers (DM) • University students • Argumentative skills • Lavoro • Out-of-school
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.