Collana |
SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Vehicular language • Native-speakerism • Plurilingualism • Emotions • English Lingua Franca (ELF) • Italian as a Second language • Horizontal learning • Glottogeragogic model • Language education • Academic life • Teachers’ training • Autobiography • Lower secondary school • Minority language teaching • Nursery school • Online interaction • Acquisition • Socio-constructivist theories • Academic policy • Multimodality • Memory • Action-research • FL teaching • Plurilingual approaches • L2/LS teaching • Glottotecnologie • Language teaching • Academic careers • Approcci e metodi glottodidattici • Object-based • Needs analysis • CEFR • Intercomprehension (IC) • University students • Specialised terminology • CLIL classroom discourse • Language learning • Input flood • Discourse markers (DM) • Out-of-school • Argumentative skills • Svantaggio • Good practice • Museum • Lavoro • Apprendimento • Language learning and teaching • Case study • Norvegese • Classroom interactions • Core and non-core subjects • English Medium Instruction (EMI) • Foreign language familiarisation • Methodology • Languages for specific purposes • CLIL • Italian as a Foreign language • Educational Linguistics • Educational linguistics • Cimbrian language • Content-specific learning • Collaborative Professional Development • Mentors and Masters • Multiliteracies • Politica scolastica • Language teacher professional development • Digital resources • Teacher training • Knowledge sharing • Higher education • Motivation • EMI (English Medium Instruction) • Upper secondary school • Insegnamento delle lingue minoritarie • Profilo del docente di lingue • MALL (Mobile-assisted language learning) • Phonology • Social mediation methodologies • Teacher cognition • Educazione plurilingue • Adulti immigrati • Cooperative learning • Implicit/explicit teaching • Definition • Pandemic effects • Academic Lecturing • Classroom-based research • CLIL teacher profile
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Parte I. Una disciplina in evoluzione
Parte II. Omaggio delle allieve