Collana | SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Higher education • Italian as a Second language • Svantaggio • Classroom-based research • Definition • Multimodality • Educational linguistics • FL teaching • Apprendimento • Native-speakerism • Foreign language familiarisation • Pandemic effects • Lower secondary school • Cimbrian language • Cooperative learning • Discourse markers (DM) • Academic Lecturing • Multiliteracies • CLIL • Language teaching • Methodology • Language teacher professional development • University students • English Medium Instruction (EMI) • Core and non-core subjects • Knowledge sharing • Approcci e metodi glottodidattici • Action-research • Italian as a Foreign language • Content-specific learning • Argumentative skills • Collaborative Professional Development • Glottogeragogic model • Phonology • Classroom interactions • Profilo del docente di lingue • Implicit/explicit teaching • Plurilingualism • Teacher cognition • English Lingua Franca (ELF) • Adulti immigrati • Horizontal learning • Specialised terminology • Digital resources • Object-based • Case study • Nursery school • Minority language teaching • Mentors and Masters • Museum • Language learning • Academic policy • Politica scolastica • Memory • Social mediation methodologies • Educational Linguistics • Out-of-school • Vehicular language • Norvegese • CLIL classroom discourse • L2/LS teaching • Languages for specific purposes • Input flood • Good practice • Academic careers • Glottotecnologie • Online interaction • Academic life • Motivation • Lavoro • Teachers’ training • MALL (Mobile-assisted language learning) • Upper secondary school • Intercomprehension (IC) • Socio-constructivist theories • Language learning and teaching • Plurilingual approaches • Acquisition • Needs analysis • Autobiography • CLIL teacher profile • CEFR • EMI (English Medium Instruction) • Emotions • Educazione plurilingue • Insegnamento delle lingue minoritarie • Teacher training • Language education
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.