La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Scritti in onore di Carmel Mary Coonan
open access-
a cura di
- Paolo E. Balboni - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Fabio Caon - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Marcella Menegale - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
- Graziano Serragiotto - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Digital resources • Classroom-based research • Native-speakerism • CLIL • Academic Lecturing • Language learning • Out-of-school • Content-specific learning • Nursery school • Multimodality • Social mediation methodologies • Discourse markers (DM) • Approcci e metodi glottodidattici • University students • Memory • Motivation • Online interaction • Action-research • Academic policy • Good practice • Intercomprehension (IC) • Language education • Higher education • Politica scolastica • Teacher training • Museum • Autobiography • CLIL classroom discourse • Core and non-core subjects • Minority language teaching • Profilo del docente di lingue • Knowledge sharing • Language teaching • Specialised terminology • Educational Linguistics • English Lingua Franca (ELF) • Insegnamento delle lingue minoritarie • Implicit/explicit teaching • Pandemic effects • Adulti immigrati • Methodology • Acquisition • Glottotecnologie • Upper secondary school • English Medium Instruction (EMI) • Foreign language familiarisation • Input flood • Apprendimento • Educazione plurilingue • Emotions • Cimbrian language • Horizontal learning • Object-based • Definition • CLIL teacher profile • Phonology • Vehicular language • Case study • Educational linguistics • Lavoro • Italian as a Second language • Plurilingual approaches • Classroom interactions • Argumentative skills • Multiliteracies • Language teacher professional development • Plurilingualism • Cooperative learning • Mentors and Masters • Academic careers • Languages for specific purposes • Teachers’ training • CEFR • L2/LS teaching • FL teaching • Italian as a Foreign language • Collaborative Professional Development • Socio-constructivist theories • Lower secondary school • Svantaggio • EMI (English Medium Instruction) • MALL (Mobile-assisted language learning) • Glottogeragogic model • Teacher cognition • Needs analysis • Academic life • Norvegese • Language learning and teaching
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.