Collana |
Antichistica
Volume 25 | Miscellanea | La falsificazione epigrafica
Abstract
Il libro indaga le complesse articolazioni della falsificazione epigrafica, un fenomeno ampiamente attestato in Italia fra il tardo Medioevo e il XVIII secolo. Le iscrizioni non genuine o falsae, come le chiamava Theodor Mommsen, sono quelle che si presentano come antiche, ma in realtà non lo sono. Possono essere prodotte tanto su supporto materiale, quanto semplicemente su carta. Al loro interno si distinguono diverse tipologie di documenti: falsi realizzati a scopo di dolo, repliche di iscrizioni antiche, nonché testi o monumenti che si ispirano a modelli epigrafici classici. Il volume raccoglie quindici saggi scientifici, che esaminano singoli casi di falsificazione, ricostruiscono l'epistemologia della critica dei falsi e riabilitano numerose epigrafi ritenute erroneamente false, confermandone invece l'effettiva antichità.
Keywords Epitaph • Printed editions • F • Latin epigraphy • Classical scholarship • Senatus consultum • Roman Liguria • Marche • Lepontic • Ancient restorations • Fitzwilliam Museum • Epigraphy • Lex de imperio Vespasiani Antonio Agustín • Forged inscriptions • G • Renaissance • Digital editions • Pseudo-antique palaeography • Forgeries • CIL VI 990* • Forged blunder • Intellectual history • Johns Hopkins Archaeological Museum • Cities • Pirro Ligorio • Aqueducts • Lucas Peto • Documentary forgeries • Meyranesio • Spurious imitations • Luigi Biraghi • John Disney • Fake • Spain • Aqua Vergine • Antiquarians • Casa Museo dell’Antiquariato Ivan Bruschi • Ager Mediolanensis • Epigraph balanced between dimensions and inscripti • Epigraphic forgeries • Non-alphabetic graphemes • Theodor Mommsen • Epigraphic research • Inscribed zone as decorative surface • Internet • Amphora • Manuscripts • Primacy of Sardinia • Decretum Rubiconis • Epigraphic models • Forgery • Council of Trent • Coarse altar • Copies • Christian forgeries • Latin poets of Renaissance • Savoy Piedmont • Antiquarian market in the early 1900s • Thomas Hollis • Counterfeit instrumentum inscriptum • Critical editions • Mariangelo Accursio • CIL VI 991* • False inscriptions • House of Savoy • Aquileia • Fake inscriptions • Epigraphic forgeries on paper • Manuscript • Ciriaco de’ Pizzicolli • Jacopo Valvasone • Antonio Trevisi • Pingone
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-386-1 | e-ISBN 978-88-6969-386-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-387-8 | Numero pagine 312 | Dimensioni 16x23cm | Pubblicato 16 Dicembre 2019 | Lingua en, fr, it
Copyright © 2019 Lorenzo Calvelli. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.