Collana |
Antichistica
Volume 25 | Miscellanea | La falsificazione epigrafica
Abstract
Il libro indaga le complesse articolazioni della falsificazione epigrafica, un fenomeno ampiamente attestato in Italia fra il tardo Medioevo e il XVIII secolo. Le iscrizioni non genuine o falsae, come le chiamava Theodor Mommsen, sono quelle che si presentano come antiche, ma in realtà non lo sono. Possono essere prodotte tanto su supporto materiale, quanto semplicemente su carta. Al loro interno si distinguono diverse tipologie di documenti: falsi realizzati a scopo di dolo, repliche di iscrizioni antiche, nonché testi o monumenti che si ispirano a modelli epigrafici classici. Il volume raccoglie quindici saggi scientifici, che esaminano singoli casi di falsificazione, ricostruiscono l'epistemologia della critica dei falsi e riabilitano numerose epigrafi ritenute erroneamente false, confermandone invece l'effettiva antichità.
Keywords CIL VI 991* • Intellectual history • Ciriaco de’ Pizzicolli • Epigraphy • Fake • Senatus consultum • Epigraphic research • Decretum Rubiconis • Manuscripts • Lepontic • Spain • Christian forgeries • John Disney • Cities • False inscriptions • Antonio Trevisi • Latin poets of Renaissance • Ancient restorations • Epigraphic forgeries • Lex de imperio Vespasiani Antonio Agustín • Pseudo-antique palaeography • Antiquarian market in the early 1900s • Thomas Hollis • Primacy of Sardinia • F • Forgeries • Lucas Peto • CIL VI 990* • Spurious imitations • Classical scholarship • Epigraph balanced between dimensions and inscripti • Epitaph • Pirro Ligorio • House of Savoy • Ager Mediolanensis • Forgery • Internet • Fake inscriptions • Theodor Mommsen • Copies • Printed editions • Marche • Amphora • Epigraphic models • Aqueducts • Fitzwilliam Museum • Casa Museo dell’Antiquariato Ivan Bruschi • Documentary forgeries • Epigraphic forgeries on paper • Latin epigraphy • G • Jacopo Valvasone • Mariangelo Accursio • Digital editions • Critical editions • Pingone • Johns Hopkins Archaeological Museum • Forged blunder • Meyranesio • Manuscript • Council of Trent • Inscribed zone as decorative surface • Forged inscriptions • Luigi Biraghi • Coarse altar • Aquileia • Roman Liguria • Savoy Piedmont • Non-alphabetic graphemes • Aqua Vergine • Renaissance • Antiquarians • Counterfeit instrumentum inscriptum
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-386-1 | e-ISBN 978-88-6969-386-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-387-8 | Numero pagine 312 | Dimensioni 16x23cm | Pubblicato 16 Dicembre 2019 | Lingua it, fr, en
Copyright © 2019 Lorenzo Calvelli. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.