Series |
I libri di Ca’ Foscari
Volume | Le lingue occidentali nei 150 anni di storia di Ca’ Foscari
Chapter | 150 della ‘lingua di Molière’ a Ca’ Foscari
150 della ‘lingua di Molière’ a Ca’ Foscari
- Marie-Christine Jamet - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Giuliano Rossi - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
Abstract
For 150 years, from the foundation of the High School of Commerce to the present day, the French language has played a central role at Ca’ Foscari University of Venice, due to the considerable number of students who have chosen to study it and to its importance in the life of the university. The professors, even with their personal stories, their ideas and activities, the educational planning of their courses, and the shifting balance between language and literature, are a sign of the cultural and didactic progress some meaningful aspects of which this article aims to highlight. Following the historical reconstruction from a diachronic perspective, many important factors of discontinuity and continuity will naturally emerge. Our proposal is to focus on those language factors that remain constant over the years, in particular on that early liaison between teaching and the professors’ didactic/scientific production.
Published Oct. 22, 2018 | Language: it
Keywords Lecturers • Programs • French language teaching • French language
Copyright © 2018 Marie-Christine Jamet, Giuliano Rossi. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-262-8/002
Prefazione
- Prefazione
- Anna Cardinaletti, Laura Cerasi, Patrizio Rigobon
- Oct. 22, 2018
1 Gli anni della fondazione e le prime lingue insegnate
- Le pietre di Ca’ Foscari: Ruskin e il Palazzo
- Jeanne Clegg, Emma Sdegno
- Oct. 22, 2018
- 150 della ‘lingua di Molière’ a Ca’ Foscari
- Marie-Christine Jamet, Giuliano Rossi
- Oct. 22, 2018
- Centocinquant’anni di letteratura francese a Ca’ Foscari
- Olivier Bivort, Magda Campanini, Alessandro Costantini
- Oct. 22, 2018
-
Lingua e letteratura (neo)greca a Ca’ Foscari: 1868-2018
Appunti per una storia del greco e dei greci a Venezia negli ultimi 150 anni - Caterina Carpinato
- Oct. 22, 2018
- Notizie sull’insegnamento di lingua, letteratura e cultura romena presso la Regia Scuola Superiore di Commercio, la Facoltà di Economia e Commercio e l’Università Ca’ Foscari Venezia
- Aurora Firţa-Marin, Loredana-Mihaiela Surdu
- Oct. 22, 2018
-
Alle origini dell’ispanistica veneziana
L’insegnamento della lingua e della letteratura spagnola a Ca’ Foscari fino al 1919 - Patrizio Rigobon
- Oct. 22, 2018
2 Gli anni tra le due guerre: verso la nascita della facoltà di Lingue e Letterature Straniere
-
Attraverso il fascismo: le lingue a Ca’ Foscari da Sezione a Facoltà
Un primo sguardo - Laura Cerasi
- Oct. 22, 2018
- Gli insegnamenti di linguistica a Ca’ Foscari (1920-2018)
- Guglielmo Cinque
- Oct. 22, 2018
-
I Paesi dell’Europa orientale e sud orientale
Storia degli insegnamenti linguistico-culturali a Ca’ Foscari - Tommy Pizzolato, Tiziana D’Amico, Daniela Rizzi
- Oct. 22, 2018
- L’insegnamento dello spagnolo tra le due guerre e la nascita della facoltà di Lingue
- Patrizio Rigobon
- Oct. 22, 2018
3 I primi cinquant’anni della facoltà di Lingue
-
Dal mito di Venezia alla Graphic Novel
Comparatistica sul filo dell’orizzonte - Alessandro Scarsella
- Oct. 22, 2018
- Gli studi luso-brasiliani a Ca’ Foscari
- Vanessa Castagna, Alice Girotto
- Oct. 22, 2018
- Gli studi postcoloniali a Ca’ Foscari
- Shaul Bassi
- Oct. 22, 2018
- Da Neruda, Asturias, Borges e Carpentier a Rigoberta Menchú: l’America Latina a Ca’ Foscari
- Susanna Regazzoni
- Oct. 22, 2018
- L’insegnamento del catalano a Venezia, storia di una consolidata incertezza
- Patrizio Rigobon
- Oct. 22, 2018
4 Gli ultimi venti anni
-
La lingua dei segni italiana a Ca’ Foscari
Didattica, ricerca e progetti sull’accessibilità - Anna Cardinaletti
- Oct. 22, 2018
- Lingua italiana e parità di genere, ricerca e formazione linguistica a Ca’ Foscari
- Giuliana Giusti
- Oct. 22, 2018
- Le lingue e le letterature nordiche a Ca’ Foscari
- Massimiliano Bampi
- Oct. 22, 2018
-
Euskara jalgi hadi mundura. Euskara, cammina per il mondo
Sei anni di lingua e cultura basca a Ca’ Foscari - Iñaki Alfaro Vergarachea
- Oct. 22, 2018
- Incroci di civiltà, undici anni di letteratura a Venezia: 2008-18
- Shaul Bassi, Pia Masiero
- Oct. 22, 2018
5 Memorie e personalità illustri
-
Leggere Thomas Mann in Laguna
Ladislao Mittner e la fondazione della germanistica a Ca’ Foscari - Ulrike Kindl
- Oct. 22, 2018
- Inglese e anglo-americano a Ca’ Foscari (1950-70)
- Sergio Perosa
- Oct. 22, 2018
- Gli occhi di Laura
- Marina Buzzoni
- Oct. 22, 2018
-
«La mia vita è stata un’avventura russa»
Intervista a Vittorio Strada, 14 dicembre 2017 - Daniela Rizzi
- Oct. 22, 2018
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_2075 |
|
dc.contributor.author |
Jamet Marie-Christine |
|
dc.contributor.author |
Rossi Giuliano |
|
dc.title |
150 della ‘lingua di Molière’ a Ca’ Foscari |
|
dc.type |
Chapter |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
For 150 years, from the foundation of the High School of Commerce to the present day, the French language has played a central role at Ca’ Foscari University of Venice, due to the considerable number of students who have chosen to study it and to its importance in the life of the university. The professors, even with their personal stories, their ideas and activities, the educational planning of their courses, and the shifting balance between language and literature, are a sign of the cultural and didactic progress some meaningful aspects of which this article aims to highlight. Following the historical reconstruction from a diachronic perspective, many important factors of discontinuity and continuity will naturally emerge. Our proposal is to focus on those language factors that remain constant over the years, in particular on that early liaison between teaching and the professors’ didactic/scientific production. |
|
dc.relation.ispartof |
I libri di Ca’ Foscari |
|
dc.relation.ispartof |
1868-2018: storie di un ateneo |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
|
dc.issued |
2018-10-22 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/en/edizioni4/libri/978-88-6969-263-5/150-della-lingua-di-moliere-a-ca-foscari/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-262-8/002 |
|
dc.identifier.issn |
2610-8917 |
|
dc.identifier.eissn |
2610-9506 |
|
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-263-5 |
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-262-8 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
French language |
|
dc.subject |
French language |
|
dc.subject |
French language teaching |
|
dc.subject |
French language teaching |
|
dc.subject |
Lecturers |
|
dc.subject |
Lecturers |
|
dc.subject |
Programs |
|
dc.subject |
Programs |
| Download data |