Collana |
SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords English Lingua Franca (ELF) • Case study • Out-of-school • Input flood • Profilo del docente di lingue • Action-research • MALL (Mobile-assisted language learning) • Native-speakerism • Academic life • Glottogeragogic model • Politica scolastica • Language teaching • Socio-constructivist theories • English Medium Instruction (EMI) • Argumentative skills • Plurilingual approaches • Nursery school • Memory • Glottotecnologie • Teacher training • Plurilingualism • Acquisition • Teacher cognition • Knowledge sharing • CLIL • Educazione plurilingue • Multimodality • Language education • Classroom interactions • Foreign language familiarisation • Autobiography • Horizontal learning • Emotions • CLIL teacher profile • Online interaction • Social mediation methodologies • Cooperative learning • Upper secondary school • CEFR • Implicit/explicit teaching • Mentors and Masters • Good practice • Lower secondary school • Pandemic effects • Insegnamento delle lingue minoritarie • Italian as a Second language • Academic Lecturing • Motivation • Specialised terminology • Higher education • Language learning and teaching • Teachers’ training • Academic careers • L2/LS teaching • Content-specific learning • Multiliteracies • Methodology • EMI (English Medium Instruction) • Discourse markers (DM) • Core and non-core subjects • Norvegese • Apprendimento • Object-based • CLIL classroom discourse • Cimbrian language • Phonology • Language learning • Museum • Svantaggio • Vehicular language • Languages for specific purposes • Needs analysis • Italian as a Foreign language • Minority language teaching • Classroom-based research • Language teacher professional development • Educational Linguistics • Collaborative Professional Development • FL teaching • Educational linguistics • Definition • Adulti immigrati • Digital resources • Intercomprehension (IC) • University students • Approcci e metodi glottodidattici • Lavoro • Academic policy
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.