Collana | SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Social mediation methodologies • CLIL classroom discourse • Implicit/explicit teaching • Object-based • Methodology • MALL (Mobile-assisted language learning) • CLIL • Academic careers • Lavoro • Native-speakerism • Profilo del docente di lingue • Acquisition • Argumentative skills • Apprendimento • Input flood • Language teacher professional development • Museum • Intercomprehension (IC) • Plurilingualism • Needs analysis • Italian as a Foreign language • Motivation • Out-of-school • Socio-constructivist theories • Educational Linguistics • University students • English Medium Instruction (EMI) • Memory • Minority language teaching • Academic Lecturing • Specialised terminology • FL teaching • Languages for specific purposes • Norvegese • Content-specific learning • Digital resources • Mentors and Masters • Teacher cognition • Educazione plurilingue • Knowledge sharing • L2/LS teaching • Phonology • Glottogeragogic model • CLIL teacher profile • Online interaction • Vehicular language • Academic life • Language learning and teaching • Horizontal learning • Teachers’ training • Glottotecnologie • English Lingua Franca (ELF) • Higher education • Svantaggio • Multimodality • Adulti immigrati • Emotions • Cooperative learning • Case study • Collaborative Professional Development • EMI (English Medium Instruction) • Italian as a Second language • CEFR • Language teaching • Pandemic effects • Foreign language familiarisation • Approcci e metodi glottodidattici • Discourse markers (DM) • Core and non-core subjects • Insegnamento delle lingue minoritarie • Language education • Upper secondary school • Multiliteracies • Language learning • Classroom-based research • Academic policy • Lower secondary school • Autobiography • Educational linguistics • Plurilingual approaches • Good practice • Action-research • Cimbrian language • Nursery school • Definition • Politica scolastica • Classroom interactions • Teacher training
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.