Collana | SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Implicit/explicit teaching • Mentors and Masters • Approcci e metodi glottodidattici • Discourse markers (DM) • Academic policy • Academic life • Needs analysis • Profilo del docente di lingue • Italian as a Foreign language • Nursery school • Out-of-school • Collaborative Professional Development • Multiliteracies • Pandemic effects • Norvegese • Knowledge sharing • Cooperative learning • University students • Plurilingual approaches • Language education • Italian as a Second language • Definition • Languages for specific purposes • Cimbrian language • Lower secondary school • Emotions • Social mediation methodologies • Glottotecnologie • English Lingua Franca (ELF) • L2/LS teaching • Classroom-based research • Case study • Content-specific learning • Methodology • Classroom interactions • Memory • Argumentative skills • Language teacher professional development • Good practice • Native-speakerism • Educazione plurilingue • Teacher cognition • MALL (Mobile-assisted language learning) • Glottogeragogic model • Educational Linguistics • Teacher training • Educational linguistics • Input flood • CEFR • Teachers’ training • Vehicular language • Museum • Acquisition • Language teaching • Adulti immigrati • Action-research • Insegnamento delle lingue minoritarie • Socio-constructivist theories • Intercomprehension (IC) • CLIL teacher profile • Lavoro • CLIL classroom discourse • Foreign language familiarisation • Academic careers • Politica scolastica • Apprendimento • Object-based • Minority language teaching • Academic Lecturing • Higher education • Phonology • Plurilingualism • English Medium Instruction (EMI) • Specialised terminology • Autobiography • Online interaction • EMI (English Medium Instruction) • Motivation • Svantaggio • Language learning • Multimodality • Core and non-core subjects • Digital resources • Upper secondary school • CLIL • FL teaching • Language learning and teaching • Horizontal learning
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.