Collana |
SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Scritti in onore di Carmel Mary Coonan
open access
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Teachers’ training • L2/LS teaching • Discourse markers (DM) • Language learning • Acquisition • Memory • Glottotecnologie • Academic life • Input flood • Approcci e metodi glottodidattici • Academic policy • Multimodality • CLIL classroom discourse • Nursery school • Academic careers • Motivation • Italian as a Second language • Multiliteracies • Foreign language familiarisation • Socio-constructivist theories • Educational Linguistics • Vehicular language • Core and non-core subjects • Languages for specific purposes • Language teacher professional development • EMI (English Medium Instruction) • Language learning and teaching • Glottogeragogic model • Phonology • Higher education • Classroom-based research • Implicit/explicit teaching • Museum • Upper secondary school • CLIL teacher profile • Specialised terminology • Collaborative Professional Development • Good practice • Emotions • Methodology • Politica scolastica • Svantaggio • Language teaching • MALL (Mobile-assisted language learning) • Digital resources • Educational linguistics • Language education • English Lingua Franca (ELF) • Cooperative learning • Cimbrian language • Adulti immigrati • Action-research • Plurilingualism • Horizontal learning • University students • Autobiography • Object-based • Teacher training • Definition • Case study • Minority language teaching • Lower secondary school • Apprendimento • Social mediation methodologies • Classroom interactions • Native-speakerism • Insegnamento delle lingue minoritarie • Profilo del docente di lingue • CLIL • Italian as a Foreign language • Online interaction • Out-of-school • CEFR • Norvegese • Teacher cognition • Argumentative skills • FL teaching • Academic Lecturing • English Medium Instruction (EMI) • Needs analysis • Plurilingual approaches • Knowledge sharing • Content-specific learning • Intercomprehension (IC) • Educazione plurilingue • Lavoro • Pandemic effects • Mentors and Masters
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.