Collana |
SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Multiliteracies • Memory • Academic life • Italian as a Second language • Academic Lecturing • Native-speakerism • Minority language teaching • Italian as a Foreign language • Profilo del docente di lingue • Implicit/explicit teaching • Classroom interactions • Cooperative learning • English Medium Instruction (EMI) • Online interaction • Academic policy • Language teacher professional development • Language education • Teacher cognition • CLIL • Autobiography • Case study • Teachers’ training • Higher education • Input flood • Horizontal learning • Plurilingual approaches • Plurilingualism • Discourse markers (DM) • Specialised terminology • Collaborative Professional Development • EMI (English Medium Instruction) • Adulti immigrati • Acquisition • Lavoro • University students • Classroom-based research • Knowledge sharing • Insegnamento delle lingue minoritarie • Object-based • Glottogeragogic model • Vehicular language • Educazione plurilingue • Motivation • English Lingua Franca (ELF) • Emotions • Museum • Phonology • Multimodality • Digital resources • Lower secondary school • L2/LS teaching • Language learning • Upper secondary school • FL teaching • Educational Linguistics • Teacher training • Action-research • Socio-constructivist theories • Languages for specific purposes • Svantaggio • CLIL classroom discourse • Definition • Politica scolastica • CEFR • Pandemic effects • Language learning and teaching • Foreign language familiarisation • Language teaching • Apprendimento • Good practice • Nursery school • Approcci e metodi glottodidattici • Argumentative skills • CLIL teacher profile • Norvegese • Academic careers • Social mediation methodologies • MALL (Mobile-assisted language learning) • Cimbrian language • Mentors and Masters • Content-specific learning • Intercomprehension (IC) • Needs analysis • Out-of-school • Educational linguistics • Core and non-core subjects • Methodology • Glottotecnologie
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Parte I. Una disciplina in evoluzione
Parte II. Omaggio delle allieve