Collana |
SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Case study • CLIL teacher profile • Academic policy • Italian as a Second language • Autobiography • Insegnamento delle lingue minoritarie • Implicit/explicit teaching • Foreign language familiarisation • Action-research • CLIL • L2/LS teaching • Approcci e metodi glottodidattici • Lavoro • Academic life • Horizontal learning • Apprendimento • Discourse markers (DM) • Nursery school • Educational Linguistics • Language teaching • Multimodality • Languages for specific purposes • Language teacher professional development • Needs analysis • Lower secondary school • Museum • Socio-constructivist theories • Cimbrian language • Norvegese • English Lingua Franca (ELF) • Motivation • Argumentative skills • Pandemic effects • Higher education • Online interaction • Cooperative learning • Object-based • Out-of-school • MALL (Mobile-assisted language learning) • Input flood • Plurilingual approaches • Educational linguistics • Glottotecnologie • Upper secondary school • Adulti immigrati • Native-speakerism • FL teaching • Classroom-based research • Content-specific learning • Teacher training • CEFR • Intercomprehension (IC) • Educazione plurilingue • Vehicular language • Language learning and teaching • Language learning • Phonology • Italian as a Foreign language • Knowledge sharing • Academic Lecturing • Teachers’ training • EMI (English Medium Instruction) • Teacher cognition • Definition • CLIL classroom discourse • University students • Minority language teaching • Classroom interactions • Language education • Social mediation methodologies • Methodology • Academic careers • Svantaggio • Profilo del docente di lingue • Glottogeragogic model • Core and non-core subjects • Good practice • Multiliteracies • Politica scolastica • Emotions • Mentors and Masters • Specialised terminology • Acquisition • English Medium Instruction (EMI) • Collaborative Professional Development • Memory • Plurilingualism • Digital resources
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Parte I. Una disciplina in evoluzione
Parte II. Omaggio delle allieve