La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Scritti in onore di Carmel Mary Coonan
open access-
a cura di
- Paolo E. Balboni - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Fabio Caon - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Marcella Menegale - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
- Graziano Serragiotto - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Multimodality • Mentors and Masters • Object-based • Academic careers • Knowledge sharing • Case study • Teachers’ training • Discourse markers (DM) • FL teaching • Educazione plurilingue • Core and non-core subjects • Svantaggio • Upper secondary school • Academic life • Foreign language familiarisation • Language learning • Apprendimento • Classroom-based research • Teacher training • Adulti immigrati • Language learning and teaching • Academic Lecturing • Socio-constructivist theories • Language teaching • Action-research • Minority language teaching • CEFR • CLIL teacher profile • Horizontal learning • Out-of-school • Languages for specific purposes • Pandemic effects • Needs analysis • University students • CLIL • L2/LS teaching • Native-speakerism • CLIL classroom discourse • Argumentative skills • Teacher cognition • Motivation • Phonology • Social mediation methodologies • Definition • Politica scolastica • Intercomprehension (IC) • Glottogeragogic model • Cimbrian language • Content-specific learning • Educational linguistics • Academic policy • Museum • Acquisition • Italian as a Second language • Implicit/explicit teaching • Digital resources • EMI (English Medium Instruction) • Good practice • Glottotecnologie • Memory • Cooperative learning • Multiliteracies • Plurilingual approaches • Input flood • Lavoro • Higher education • Lower secondary school • Insegnamento delle lingue minoritarie • Online interaction • Norvegese • Nursery school • Vehicular language • Italian as a Foreign language • Collaborative Professional Development • Autobiography • Approcci e metodi glottodidattici • Emotions • Specialised terminology • Methodology • Profilo del docente di lingue • Language teacher professional development • MALL (Mobile-assisted language learning) • English Medium Instruction (EMI) • Educational Linguistics • Classroom interactions • Language education • English Lingua Franca (ELF) • Plurilingualism
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.