La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Scritti in onore di Carmel Mary Coonan
open access-
a cura di
- Paolo E. Balboni - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Fabio Caon - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Marcella Menegale - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
- Graziano Serragiotto - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Higher education • Horizontal learning • Italian as a Foreign language • Language teaching • Multiliteracies • Input flood • Motivation • Educational Linguistics • Action-research • Intercomprehension (IC) • CLIL • Good practice • Academic careers • Insegnamento delle lingue minoritarie • Upper secondary school • Online interaction • Argumentative skills • Methodology • CLIL classroom discourse • Core and non-core subjects • Vehicular language • Acquisition • Academic policy • Adulti immigrati • Pandemic effects • Approcci e metodi glottodidattici • Language teacher professional development • Cimbrian language • Profilo del docente di lingue • Out-of-school • Native-speakerism • Socio-constructivist theories • Lavoro • Languages for specific purposes • Apprendimento • English Lingua Franca (ELF) • Plurilingual approaches • Svantaggio • Cooperative learning • Specialised terminology • Classroom interactions • Language education • Classroom-based research • Emotions • Definition • EMI (English Medium Instruction) • Lower secondary school • FL teaching • Autobiography • Language learning • Glottogeragogic model • Content-specific learning • Foreign language familiarisation • University students • Minority language teaching • Italian as a Second language • CLIL teacher profile • Multimodality • Collaborative Professional Development • Politica scolastica • Educazione plurilingue • L2/LS teaching • Phonology • English Medium Instruction (EMI) • Memory • Norvegese • Museum • Needs analysis • Digital resources • Academic Lecturing • Mentors and Masters • Teacher training • Glottotecnologie • Discourse markers (DM) • Nursery school • Implicit/explicit teaching • Academic life • Educational linguistics • Social mediation methodologies • Knowledge sharing • Language learning and teaching • CEFR • Teachers’ training • Teacher cognition • Object-based • Plurilingualism • MALL (Mobile-assisted language learning) • Case study
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.