Collana |
SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Motivation • English Lingua Franca (ELF) • Teacher cognition • Svantaggio • Good practice • Lower secondary school • Educational Linguistics • Glottotecnologie • Input flood • Language teaching • Case study • Italian as a Foreign language • Acquisition • Emotions • Language learning • Object-based • CLIL teacher profile • Norvegese • Out-of-school • Knowledge sharing • Online interaction • Implicit/explicit teaching • Minority language teaching • Politica scolastica • Profilo del docente di lingue • Socio-constructivist theories • Argumentative skills • Educational linguistics • MALL (Mobile-assisted language learning) • Language learning and teaching • CLIL • Plurilingualism • Autobiography • Discourse markers (DM) • Language teacher professional development • Educazione plurilingue • Pandemic effects • Academic Lecturing • Approcci e metodi glottodidattici • Academic life • Cooperative learning • Memory • Action-research • Italian as a Second language • Adulti immigrati • FL teaching • Plurilingual approaches • EMI (English Medium Instruction) • Multiliteracies • English Medium Instruction (EMI) • Academic policy • Intercomprehension (IC) • Vehicular language • Language education • Glottogeragogic model • Classroom interactions • Phonology • Definition • Nursery school • Methodology • Core and non-core subjects • Higher education • Apprendimento • L2/LS teaching • Needs analysis • Teachers’ training • Languages for specific purposes • Lavoro • CLIL classroom discourse • Cimbrian language • Classroom-based research • Academic careers • Insegnamento delle lingue minoritarie • Specialised terminology • Social mediation methodologies • Digital resources • Museum • Multimodality • Native-speakerism • Collaborative Professional Development • Upper secondary school • CEFR • Mentors and Masters • Teacher training • Content-specific learning • Foreign language familiarisation • University students • Horizontal learning
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Parte I. Una disciplina in evoluzione
Parte II. Omaggio delle allieve