Collana | SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Discourse markers (DM) • CLIL • Object-based • Nursery school • CEFR • Online interaction • Horizontal learning • Digital resources • Academic policy • Methodology • Academic careers • Native-speakerism • Argumentative skills • MALL (Mobile-assisted language learning) • Language learning • Motivation • Lavoro • Politica scolastica • Mentors and Masters • University students • Italian as a Foreign language • CLIL teacher profile • Phonology • Academic Lecturing • Italian as a Second language • Autobiography • Language education • Apprendimento • Implicit/explicit teaching • Classroom-based research • Language teacher professional development • Multiliteracies • Profilo del docente di lingue • Museum • CLIL classroom discourse • Definition • Case study • Plurilingual approaches • Multimodality • L2/LS teaching • Teachers’ training • Upper secondary school • EMI (English Medium Instruction) • Minority language teaching • Glottotecnologie • Memory • Educazione plurilingue • Out-of-school • Socio-constructivist theories • Emotions • Language learning and teaching • Insegnamento delle lingue minoritarie • Educational Linguistics • Cooperative learning • Cimbrian language • Plurilingualism • Social mediation methodologies • Svantaggio • Content-specific learning • Educational linguistics • Foreign language familiarisation • Classroom interactions • Core and non-core subjects • Action-research • Teacher cognition • Teacher training • Norvegese • Vehicular language • Specialised terminology • Acquisition • Adulti immigrati • Needs analysis • Good practice • Language teaching • Glottogeragogic model • Academic life • Collaborative Professional Development • Lower secondary school • Intercomprehension (IC) • Languages for specific purposes • Approcci e metodi glottodidattici • English Medium Instruction (EMI) • Knowledge sharing • Higher education • FL teaching • English Lingua Franca (ELF) • Pandemic effects • Input flood
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.