Collana |
SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Italian as a Second language • Argumentative skills • Educational Linguistics • Definition • Lower secondary school • Classroom-based research • CEFR • Multimodality • Core and non-core subjects • Higher education • Collaborative Professional Development • English Lingua Franca (ELF) • Glottotecnologie • Politica scolastica • Knowledge sharing • Phonology • Motivation • Teacher training • Cooperative learning • Pandemic effects • Native-speakerism • Adulti immigrati • Academic policy • University students • Nursery school • Action-research • Classroom interactions • Minority language teaching • MALL (Mobile-assisted language learning) • Glottogeragogic model • Academic Lecturing • Language learning • Teacher cognition • Apprendimento • Socio-constructivist theories • Input flood • Content-specific learning • Cimbrian language • Good practice • Out-of-school • Object-based • FL teaching • Lavoro • CLIL classroom discourse • Foreign language familiarisation • Museum • Online interaction • Language teaching • Acquisition • Multiliteracies • Digital resources • CLIL • Specialised terminology • Memory • Plurilingualism • EMI (English Medium Instruction) • English Medium Instruction (EMI) • Academic life • Svantaggio • Social mediation methodologies • Discourse markers (DM) • Educational linguistics • Language learning and teaching • Teachers’ training • Plurilingual approaches • Academic careers • Insegnamento delle lingue minoritarie • Upper secondary school • Case study • Vehicular language • Emotions • Methodology • Norvegese • CLIL teacher profile • Autobiography • Italian as a Foreign language • Intercomprehension (IC) • Language teacher professional development • Needs analysis • Implicit/explicit teaching • L2/LS teaching • Language education • Approcci e metodi glottodidattici • Languages for specific purposes • Mentors and Masters • Horizontal learning • Educazione plurilingue • Profilo del docente di lingue
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Parte I. Una disciplina in evoluzione
Parte II. Omaggio delle allieve