Collana |
SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Classroom interactions • Emotions • CLIL classroom discourse • Educational linguistics • Languages for specific purposes • Academic Lecturing • Acquisition • Teachers’ training • Vehicular language • Apprendimento • Case study • Glottogeragogic model • Italian as a Foreign language • L2/LS teaching • Italian as a Second language • Content-specific learning • Academic policy • Minority language teaching • CLIL • Language learning and teaching • Social mediation methodologies • CLIL teacher profile • Language learning • University students • Nursery school • Museum • Digital resources • Language teacher professional development • Specialised terminology • Norvegese • Online interaction • Insegnamento delle lingue minoritarie • Lavoro • EMI (English Medium Instruction) • Definition • Intercomprehension (IC) • Approcci e metodi glottodidattici • Classroom-based research • Collaborative Professional Development • Academic careers • English Medium Instruction (EMI) • Implicit/explicit teaching • Educational Linguistics • Multiliteracies • Methodology • Plurilingualism • Higher education • Good practice • Politica scolastica • Memory • Language teaching • Plurilingual approaches • Upper secondary school • Svantaggio • Argumentative skills • Cooperative learning • Action-research • Native-speakerism • Mentors and Masters • Needs analysis • Socio-constructivist theories • Profilo del docente di lingue • CEFR • Core and non-core subjects • Object-based • Horizontal learning • Foreign language familiarisation • Cimbrian language • Autobiography • Input flood • Language education • Knowledge sharing • FL teaching • Out-of-school • Glottotecnologie • Adulti immigrati • Multimodality • Motivation • Academic life • Teacher training • Educazione plurilingue • MALL (Mobile-assisted language learning) • English Lingua Franca (ELF) • Discourse markers (DM) • Phonology • Teacher cognition • Pandemic effects • Lower secondary school
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Parte I. Una disciplina in evoluzione
Parte II. Omaggio delle allieve