Series |
Storie dell’arte contemporanea
Edited book | Storie della Biennale di Venezia
Chapter | Umbro Apollonio e l’archivio della Biennale di Venezia (1948-1972)
Umbro Apollonio e l’archivio della Biennale di Venezia (1948-1972)
- Vittorio Pajusco - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
Abstract
In 1948 Rodolfo Pallucchini requested the collaboration of Umbro Apollonio to organize the 24th Venice Biennale. In 1949 the critic became the permanent curator of the Historical Archive of Contemporary Art (The Biennale Archive). First of all Apollonio organized the archival documentation of the Biennale and for this reason he thought of a new project for the library and the archive: to realize it he previously entrusted with the architect Carlo Scarpa and then with BBPR Group. After the great disorders of the 1968 edition, in 1970 Apollonio became Bienniale director. He curated with Dietrich Mahlow the special exhibition «Proposal for an experimental exhibition». On this occasion, a strong dialogue with the public was sought, focusing on issues such as art and society, art and production, analysis of seeing. The result was an exhibition holding arts from historical avant-garde to the most recent researches.
Published Dec. 18, 2019 | Language: it
Keywords Biennale library • Biennale archive • Umbro Apollonio • BBPR • Domenico Varagnolo • Carlo Scarpa
Copyright © 2019 Vittorio Pajusco. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-366-3/009
-
L’Archivio della Biennale
Non solo memoria - Debora Rossi
- Dec. 18, 2019
- Introduzione
- Stefania Portinari, Nico Stringa
- Dec. 18, 2019
Storie della Biennale: nuove ricerche
- Comunicazione e graphic design della Biennale di Venezia (1895-1950)
- Cristina Fontana
- Dec. 18, 2019
-
Le donne artiste alla Biennale d’arte di Venezia
Le scultrici e le prime edizioni (1895-1912) - Clarissa Coidessa
- Dec. 18, 2019
-
Gli artisti veneziani alla Biennale (1895-1905)
Organizzatori ed espositori: l’antinomia dei ruoli - Matilde Ferrarin
- Dec. 18, 2019
- 1914. Galileo Chini a Venezia
- Massimo De Grassi
- Dec. 18, 2019
-
I pittori veneti alle ‘Biennali di Pallucchini’ (1948-1956)
Le partecipazioni e la ricezione della stampa - Elisa Rampazzo
- Dec. 18, 2019
-
Palma Bucarelli e la Biennale di Venezia (1948-1968)
Acquisizioni della Direttrice per la Galleria Nazionale d’Arte Moderna di Roma - Giorgia Cicalini
- Dec. 18, 2019
- Umbro Apollonio e l’archivio della Biennale di Venezia (1948-1972)
- Vittorio Pajusco
- Dec. 18, 2019
- Dell'Archivio Storico delle Arti Contemporanee «la Biblioteca n’era il principio»
- Giorgia Marchesin
- Dec. 18, 2019
-
Narcissus Garden for Sale: «one piece 2 dollars»
Yayoi Kusama alla Biennale di Venezia nel 1966 - Stefania Portinari
- Dec. 18, 2019
-
Il gioco di nessuno
La forma biennale tra Venezia e Parigi nella fotografia del dopoguerra fino agli anni Ottanta - Francesca Dolzani
- Dec. 18, 2019
- Jeff Koons alla XLIV Esposizione Internazionale d’Arte La Biennale di Venezia (1990)
- Laura Sabina De Stefano
- Dec. 18, 2019
-
«What kind of dirt do you need?»
Da San Diego e Tijuana a Venezia: Border Art oltre i confini - Andrea Masala
- Dec. 18, 2019
-
«All We Are Saying Is Give Pizza Chance»
L’effetto YBA e l’irruzione di una nuova generazione alle Biennali degli anni Novanta del Novecento - Diego Mantoan
- Dec. 18, 2019
- Arte relazionale alla Biennale di Venezia dal 1999 al 2017
- Francesca Amadi
- Dec. 18, 2019
- Dak’Art. Biennale de l'Arte Africain Contemporain
- Chiara Pattaro
- Dec. 18, 2019
Mapping pavilions
- L’Argentina alla Biennale d’Arte di Venezia
- Paola Natalia Pepa
- Dec. 18, 2019
-
La Spagna nelle prime Biennali veneziane del secondo dopoguerra
La ricezione della stampa - Romina Viggiano
- Dec. 18, 2019
-
Breve storia di una liberazione
La Spagna alla Biennale di Venezia dal 1979 al 1999 - Giulia Crespi
- Dec. 18, 2019
-
Padiglioni che denunciano, riflettono e astraggono
Un’analisi critica e trasversale della partecipazione spagnola alla Biennale di Venezia (2003-2011) - Anita Orzes
- Dec. 18, 2019
- Retelling the History of the Mexico Pavilion at La Biennale di Venezia
- Carolina Nieto Ruiz
- Dec. 18, 2019
- Il Padiglione coreano a Venezia: una questione identitaria
- Samantha Chia
- Dec. 18, 2019
-
Oltre l’Adriatico
La partecipazione albanese all’Esposizione Internazionale d’Arte di Venezia - Margherita Fochessati
- Dec. 18, 2019
- Nota sui cataloghi della Biennale
- Andrea Masala
- Dec. 18, 2019
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_3368 |
|
dc.contributor.author |
Pajusco Vittorio |
|
dc.title |
Umbro Apollonio e l’archivio della Biennale di Venezia (1948-1972) |
|
dc.type |
Chapter |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
In 1948 Rodolfo Pallucchini requested the collaboration of Umbro Apollonio to organize the 24th Venice Biennale. In 1949 the critic became the permanent curator of the Historical Archive of Contemporary Art (The Biennale Archive). First of all Apollonio organized the archival documentation of the Biennale and for this reason he thought of a new project for the library and the archive: to realize it he previously entrusted with the architect Carlo Scarpa and then with BBPR Group. After the great disorders of the 1968 edition, in 1970 Apollonio became Bienniale director. He curated with Dietrich Mahlow the special exhibition «Proposal for an experimental exhibition». On this occasion, a strong dialogue with the public was sought, focusing on issues such as art and society, art and production, analysis of seeing. The result was an exhibition holding arts from historical avant-garde to the most recent researches. |
|
dc.relation.ispartof |
Storie dell’arte contemporanea |
|
dc.relation.ispartof |
Atlante delle Biennali |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
|
dc.issued |
2019-12-18 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/en/edizioni4/libri/978-88-6969-367-0/umbro-apollonio-e-larchivio-della-biennale-di-vene/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-366-3/009 |
|
dc.identifier.issn |
2610-9905 |
|
dc.identifier.eissn |
2610-9891 |
|
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-367-0 |
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-366-3 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
BBPR |
|
dc.subject |
BBPR |
|
dc.subject |
Biennale archive |
|
dc.subject |
Biennale archive |
|
dc.subject |
Biennale library |
|
dc.subject |
Biennale library |
|
dc.subject |
Carlo Scarpa |
|
dc.subject |
Carlo Scarpa |
|
dc.subject |
Domenico Varagnolo |
|
dc.subject |
Domenico Varagnolo |
|
dc.subject |
Umbro Apollonio |
|
dc.subject |
Umbro Apollonio |
| Download data |