Series |
Studi e ricerche
Edited book | Nomina sunt...?
Chapter | Nomi propri e lusus retorici nella poesia centonaria
Nomi propri e lusus retorici nella poesia centonaria
- Cristina Pagnotta - Università degli Studi di Perugia, Italia - email
Abstract
Considered for a long time as mere literary works and school products, based on both compositional skills and memory rather than on poetical inspiration, centos were composed by a grammaticus or scholasticus, who used to put together hemistiches excerpted from Virgil’s works, combining them as in a patchwork, in order to forge a composition that had to be original in terms of content, but expressed, as much as possible, only through Virgilian verses. This paper offers an insight of onomastic techniques, such as the figures of speech of paronomasia, periphrasis and antonomasia, in three mythological and secular Virgilian centos from the Anthologia Latina, presumably composed in Africa between 200 and 534: Hosidius Geta’s Medea, Luxurius’ Epithalamium Fridi and Alcesta.
Submitted: Oct. 6, 2016 | Language: it
Keywords Anthologia Latina • Virgilian centos • Onomastic techniques
Copyright © 2016 Cristina Pagnotta. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.14277/6969-110-2/SR-3-5
Essayes
- Neo-coniazioni di nomi comuni in Cumae di Michele Sovente
- Giuseppe Andrea Liberti
-
Essere Giovanni
Poesia e autobiografia in Giudici - Teresa Franco
- Jean Giraud e il paradosso di Möbius
- Lorenzo Di Paola
-
La fera, il delfino e altre note di onomastica
Sull’Horcynus Orca di Stefano D’Arrigo - Pierino Venuto
-
L’atto della nominazione e la dittatura del modello
Intorno a Tutta la vita di Alberto Savinio - Gavino Piga
- La deonomastica anglo-tedesca negli elenchi della Commissione per l'italianità della lingua (1941-1943)
- Luca Piacentini
-
«Preferirebbe buttar via il nome»
L’evasione dal principium individuationis del nome e dall’identità in Rubè di Giuseppe Antonio Borgese - Maurizio Capone
-
Il nome dell’‘io’ e il nome dell’‘altro’
I racconti di Sologub e l’identità simbolista - Linda Torresin
-
In fuga dal nome
Pseudonimi e soprannomi nel romanzo picaresco contemporaneo - Luigi Gussago
- Interpretatio nominis e giochi onomastici nei lirici veneziani del secondo Cinquecento
- Jacopo Galavotti
-
Riconoscersi ed essere riconosciuto
Il nome proprio e il ruolo pubblico di Giovanni Della Casa - Marianna Vollono
-
Onomastica cinquecentesca ad Ancona
Profilo linguistico e culturale della città attraverso l’analisi di un repertorio di antroponimi - Silvia Micheli
-
Dagli pseudonimi ai nomi storici esibiti
Le brigate novellistiche tra il XIV e il XVI secolo - Flavia Palma
-
Dal quaderno di conti di un mastro pellicciaio trevigiano (1347-1350)
Annotazioni di antroponimia della Treviso medievale - Francesca Panontin
-
I nomi propri come ‘fossili-guida’ nello studio filologico-linguistico di un testo
Il caso della Versione K del Devisement du Monde - Irene Reginato
- Nomi propri e lusus retorici nella poesia centonaria
- Cristina Pagnotta
-
‘Policromia’ umana e ‘fisiologia’ dell’antroponimo
Il caso del poeta tardolatino Lussorio - Maria Nicole Iulietto
-
Strategie per non dimenticare
Nomi, virtù e ricordo dei defunti nell’epigramma funerario greco - Alice Franceschini
-
Introduzione
Nomi di persona, nomi di luogo e storia della lingua - Carla Marcato
- Prefazione
- Maria Pia Arpioni
- Presentazione
- Tiziano Zanato
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_553 |
|
dc.contributor.author |
Pagnotta Cristina |
|
dc.title |
Nomi propri e lusus retorici nella poesia centonaria |
|
dc.type |
Chapter |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
Considered for a long time as mere literary works and school products, based on both compositional skills and memory rather than on poetical inspiration, centos were composed by a grammaticus or scholasticus, who used to put together hemistiches excerpted from Virgil’s works, combining them as in a patchwork, in order to forge a composition that had to be original in terms of content, but expressed, as much as possible, only through Virgilian verses. This paper offers an insight of onomastic techniques, such as the figures of speech of paronomasia, periphrasis and antonomasia, in three mythological and secular Virgilian centos from the Anthologia Latina, presumably composed in Africa between 200 and 534: Hosidius Geta’s Medea, Luxurius’ Epithalamium Fridi and Alcesta. |
|
dc.relation.ispartof |
Studi e ricerche |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
|
dc.issued |
2016-11-22 |
|
dc.dateSubmitted |
2016-10-06 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/en/edizioni4/libri/978-88-6969-111-9/nomi-propri-e-lusus-retorici-nella-poesia-centonar/ |
|
dc.identifier.doi |
10.14277/6969-110-2/SR-3-5 |
|
dc.identifier.issn |
2610-993X |
|
dc.identifier.eissn |
2610-9123 |
|
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-111-9 |
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-110-2 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
Anthologia Latina |
|
dc.subject |
Anthologia Latina |
|
dc.subject |
Onomastic techniques |
|
dc.subject |
Onomastic techniques |
|
dc.subject |
Virgilian centos |
|
dc.subject |
Virgilian centos |
| Download data |