Collana |
Storie dell’arte contemporanea
Recensione | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
Capitolo | «S’è astenuta dal ribellarsi e s’è sforzata di comprendere»
«S’è astenuta dal ribellarsi e s’è sforzata di comprendere»
Ripercorrendo la collettiva del 1919
- Elisa Prete email
Abstract
The text runs through the collective Bevilacqua La Masa of 1919, analysing the organisational aspects, the use of spaces and the critical choices made by Barbantini and the jury in the selection of participations. The exhibition itinerary presents a varied range of research; it develops between the ground floor and the mezzanine of Palazzo Pesaro, whose rooms are restored following the measures adopted during the war. Taking place in a historic moment of transition, the edition marks the resumption of the exhibition activity of the Opera, interrupted due to the polemics of 1913 and suspended in the years of the world war. According to the wide participation, the volume of sales and the number of visitors, the 1919 exhibition has a particular importance in the history of the institution and it is considered an ideal closure of the first Capesarina season.
Pubblicato 01 Marzo 2018 | Lingua: it
Keywords Fondazione Bevilacqua La Masa • 1919 • Nino Barbantini • Palazzo Pesaro
Copyright © 2018 Elisa Prete. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-199-7/008
Introduzioni
-
Le esposizioni del 1919 e del 1920
Una premessa - Nico Stringa
- 01 Marzo 2018
- Saluti istituzionali
- Gabriella Belli
- 01 Marzo 2018
-
Il Progetto di Ateneo jr 2014 Venezia ’900: gli artisti di Ca’ Pesaro dal 1908 al 1925
Le mostre del 1919 e del 1920, tra Ca’ Pesaro e la Galleria Geri-Boralevi - Stefania Portinari
- 01 Marzo 2018
1 Venezia tra gli anni Dieci e Venti
-
‘Ritorno’ a cosa?
Riflessioni sui riposizionamenti del dopoguerra - Alessandro Del Puppo
- 28 Febbraio 2018
- Le mostre di Ca’ Pesaro e la scultura a Venezia nel primo dopoguerra
- Massimo De Grassi
- 01 Marzo 2018
- L’Unione Giovani Artisti all’Esposizione di Ca’ Pesaro del 1919
- Giovanni Bianchi
- 01 Marzo 2018
-
1919 e dintorni
Alcune note sul dialogo tra Nino Barbantini e Margherita Sarfatti - Elisabetta Barisoni
- 01 Marzo 2018
2 «Come deve essere una sala di esposizione?»
-
«S’è astenuta dal ribellarsi e s’è sforzata di comprendere»
Ripercorrendo la collettiva del 1919 - Elisa Prete
- 01 Marzo 2018
-
Come deve essere una sala di esposizione?
La funzione di Ca’ Pesaro nella carriera di Felice Casorati - Giorgina Bertolino
- 01 Marzo 2018
- Gabriella Oreffice: l’esordio alla Ca’ Pesaro del 1919
- Virginia Baradel
- 01 Marzo 2018
-
«Vario di luce e di colore… come nella realtà»
Gian Maria Lepscky: la via artistica solitaria di un capesarino - Pierpaolo Luderin
- 01 Marzo 2018
-
‘Dissidenti’ e invitati alle mostre del 1920
Dibattito su una ricezione critica - Stefania Portinari
- 01 Marzo 2018
-
L’istinto di una Istituzione
Sulla Fondazione Bevilacqua La Masa e i sintomi di una storia inquieta - Stefano Coletto
- 01 Marzo 2018
Appendici
- Catalogo dell’esposizione di Estate del 1920
- 01 Marzo 2018
- Catalogo dell’esposizione degli artisti dissidenti di Ca’ Pesaro nella Galleria Geri-Boralevi del 1920
- 01 Marzo 2018
-
Mostre in database
Ricostruzione dell’esposizione del 1919 - Elisa Prete
- 01 Marzo 2018
-
Una segnalazione
Brenno del Giudice e Guido Cadorin il Gruppo per l’Architettura e Arredamenti di Venezia - Vittorio Pajusco
- 01 Marzo 2018
<rdf:RDF
xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
xmlns:j.0="http://purl.org/...
<http://dx.doi.org/10.30687/978-88-6969-199-7/008>
<http://prismstandard.org/namespaces/basic/...
{"indexed":{"date-parts":[[2020,3,30]],"date-time":"2020-03-30T05:58:35Z","timestamp":1585547915532}...
TY - GENERIC
DO - 10.30687/978-88-6969-199-7/008
UR - http://dx.doi.org/10.30687/978-88-6969-199-...
@incollection{Luderin_2018,
doi = {10.30687/978-88-6969-199-7/008},
url = {https://doi.org/10.3068...
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<doi_records>
<doi_record owner="10.30687" timestamp="2019...
Luderin, Pierpaolo. ‘«Vario Di Luce e Di Colore… Come Nella Realtà»’. Gli Artisti Di Ca’ Pesaro e Le...
Luderin, Pierpaolo. ‘«Vario Di Luce e Di Colore… Come Nella Realtà»’. Gli artisti di Ca’ Pesaro e le...
DC Field | Value |
---|---|
dc.identifier |
ECF_chapter_1619 |
dc.contributor.author |
Prete Elisa |
dc.title |
«S’è astenuta dal ribellarsi e s’è sforzata di comprendere». Ripercorrendo la collettiva del 1919 |
dc.type |
Capitolo |
dc.language.iso |
it |
dc.description.abstract |
The text runs through the collective Bevilacqua La Masa of 1919, analysing the organisational aspects, the use of spaces and the critical choices made by Barbantini and the jury in the selection of participations. The exhibition itinerary presents a varied range of research; it develops between the ground floor and the mezzanine of Palazzo Pesaro, whose rooms are restored following the measures adopted during the war. Taking place in a historic moment of transition, the edition marks the resumption of the exhibition activity of the Opera, interrupted due to the polemics of 1913 and suspended in the years of the world war. According to the wide participation, the volume of sales and the number of visitors, the 1919 exhibition has a particular importance in the history of the institution and it is considered an ideal closure of the first Capesarina season. |
dc.relation.ispartof |
Storie dell’arte contemporanea |
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
dc.issued |
2018-03-01 |
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-200-0/se-astenuta-dal-ribellarsi-e-se-sforzata-di-compre/ |
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-199-7/008 |
dc.identifier.issn |
2610-9905 |
dc.identifier.eissn |
2610-9891 |
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-200-0 |
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-199-7 |
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
item.fulltext |
with fulltext |
item.grantfulltext |
open |
dc.peer-review |
no |
dc.subject |
1919 |
dc.subject |
1919 |
dc.subject |
Fondazione Bevilacqua La Masa |
dc.subject |
Fondazione Bevilacqua La Masa |
dc.subject |
Nino Barbantini |
dc.subject |
Nino Barbantini |
dc.subject |
Palazzo Pesaro |
dc.subject |
Palazzo Pesaro |
Download data |