Collana |
Storie dell’arte contemporanea
Recensione | Gli artisti di Ca’ Pesaro
Capitolo | L’anno 1913 in Accademia. Alcune annotazioni
L’anno 1913 in Accademia. Alcune annotazioni
- Sileno Salvagnini - Accademia delle Belle Arti di Venezia, Italia - email
Abstract
In 1913 at Bevilacqua La Masa’s exhibition there were very few students coming from the Academy of Fine Arts in Venice. For example, the sculptors Paolo Boldrin and Giovanni Possamai were among the students registered in the academic years 1912-1913 and 1913-1914. In that year Vincenzo Cobianco, Mario Disertori, Roberto Baldessari, Giovanni Giuliani and Giovanni Pasinetti were prominent students too. Giovanni Pasinetti was one of the few exposing at Bevilacqua’s. In that 1913, after forty years, the School of Engraving opened again. The School had among its students the aforementioned Giovanni Giuliani, Roberto Baldessari, Giovanni Pasinetti and an unusual name, Ferdinando Forlati, engineer and art restorer architect of the Superintendence of the monuments in the Veneto region.
Pubblicato 16 Dicembre 2017 | Lingua: it
Keywords Fondazione Bevilacqua La Masa • Scuola Libera di Pittura • 1913 • Scuola Libera di Incisione • Accademia di Belle Arti di Venezia
Copyright © 2017 Sileno Salvagnini. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.14277/6969-197-3/SAC-1-7
Introduzioni
- Premessa
- Nico Stringa
- 16 Dicembre 2017
-
Il Progetto di Ateneo jr 2014 Venezia ’900: gli artisti di Ca’ Pesaro dal 1908 al 1925
L’Esposizione d’arte del 1913 - Stefania Portinari
- 16 Dicembre 2017
1 Ca’ Pesaro 1913
-
Bevilacqua La Masa 1913
Cronaca di una mostra dagli archivi di Ca’ Pesaro - Laura Poletto
- 16 Dicembre 2017
-
«Colla speranza di combattere insieme a Ca’ Pesaro più aspre battaglie»
Gino Rossi alla collettiva della Bevilacqua La Masa del 1913 - Pierpaolo Luderin
- 16 Dicembre 2017
-
Tullio Garbari alla mostra di Ca’ Pesaro del 1913
«Un altro principio, più selvaggio e più solo» - Stefania Portinari
- 16 Dicembre 2017
- Adolfo Callegari, pittore e archeologo
- Virginia Baradel
- 16 Dicembre 2017
- Un capesarino trevigiano. Aldo Voltolin
- Eugenio Manzato
- 16 Dicembre 2017
- La pittura di paesaggio tra scuola del vero e moda simbolista
- Elisa Prete
- 16 Dicembre 2017
- L’anno 1913 in Accademia. Alcune annotazioni
- Sileno Salvagnini
- 16 Dicembre 2017
2 Mostre del 1913
- Bice Levi Minzi (Bice Rossi Minzi) e l’Esposizione Internazionale Femminile di Torino del 1913
- Vittorio Pajusco
- 16 Dicembre 2017
- 1913. La I Esposizione d’Arte Veneta
- Cristina Beltrami
- 16 Dicembre 2017
- Udine, novembre 1913: alla prima Esposizione degli artisti friulani
- Isabella Reale
- 16 Dicembre 2017
In memoriam
- Guido Perocco (1916-1997)
- Matteo Piccolo
- 16 Dicembre 2017
Appendici
- il contrario
- Nico Stringa, Viviana Pongan
- 16 Dicembre 2017
- Note su Pietro Pancrazi e Ubaldo Oppi: Di Ca’ Pesaro e d’altro
- Vittorio Pajusco
- 16 Dicembre 2017
DC Field | Value |
---|---|
dc.identifier |
ECF_chapter_1601 |
dc.contributor.author |
Salvagnini Sileno |
dc.title |
L’anno 1913 in Accademia. Alcune annotazioni |
dc.type |
Capitolo |
dc.language.iso |
it |
dc.description.abstract |
In 1913 at Bevilacqua La Masa’s exhibition there were very few students coming from the Academy of Fine Arts in Venice. For example, the sculptors Paolo Boldrin and Giovanni Possamai were among the students registered in the academic years 1912-1913 and 1913-1914. In that year Vincenzo Cobianco, Mario Disertori, Roberto Baldessari, Giovanni Giuliani and Giovanni Pasinetti were prominent students too. Giovanni Pasinetti was one of the few exposing at Bevilacqua’s. In that 1913, after forty years, the School of Engraving opened again. The School had among its students the aforementioned Giovanni Giuliani, Roberto Baldessari, Giovanni Pasinetti and an unusual name, Ferdinando Forlati, engineer and art restorer architect of the Superintendence of the monuments in the Veneto region. |
dc.relation.ispartof |
Storie dell’arte contemporanea |
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
dc.issued |
2017-12-16 |
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-198-0/lanno-1913-in-accademia-alcune-annotazioni/ |
dc.identifier.doi |
10.14277/6969-197-3/SAC-1-7 |
dc.identifier.issn |
2610-9905 |
dc.identifier.eissn |
2610-9891 |
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-198-0 |
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-197-3 |
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
item.fulltext |
with fulltext |
item.grantfulltext |
open |
dc.peer-review |
no |
dc.subject |
1913 |
dc.subject |
1913 |
dc.subject |
Accademia di Belle Arti di Venezia |
dc.subject |
Accademia di Belle Arti di Venezia |
dc.subject |
Fondazione Bevilacqua La Masa |
dc.subject |
Fondazione Bevilacqua La Masa |
dc.subject |
Scuola Libera di Incisione |
dc.subject |
Scuola Libera di Incisione |
dc.subject |
Scuola Libera di Pittura |
dc.subject |
Scuola Libera di Pittura |
Download data |