Disclosing Collections Studies, Catalogues and Data in the Arts and the Humanities

open access | peer reviewed

Aims & Scope
Inspired by the process of scientific analysis and contextual public disclosure of collected materials in the wider Humanities, this academic book series aims at setting a new standard in producing catalogues, inventories, indexes, collection displays, data sets, and item lists. The series is grounded on the idea of both mapping and disclosing unprecedented territories, which are then left with infrastructures that allow them to be available to the research community and the wider public. In this sense, the series intends to go beyond traditional concepts such as the ‘catalogue raisonné’ or full inventory lists, rather trying to present publications in print and digital form that cut across a given collection of items and thus highlight categorisations, interconnections, and relevance attribution. Of particular importance is the methodology applied to the production of the finalised publication, which takes into account recent interdisciplinary stances, modes of research and forms of presentation prompted by scholars in the Digital and Public Humanities, particularly the development and importance gained by relational databases. The scope of the series embraces the entire array of the Humanities: from Textual Scholarship to History, from Art History to Cultural Heritage, from Archaeology to Archival Studies. A distinctive feature of the series is its institutional interconnectedness, since publications are each the unique product of intense and planned collaboration with specific museums, libraries, collections, archives, estates, excavations, field works, and research institutions.

Permalink doi.org | e-ISSN 2974-5748 | ISSN 2974-5276 | Language en, it |

Copyright This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

Latest published volume

Latest book publication cover
  • Un secolo di storie
  • Il transatlantico Conte Biancamano al Museo Nazionale Scienza e Tecnologia Leonardo da Vinci
  • Giovanni Pietrangeli, Marco Iezzi
  • Oct. 9, 2025
  • Varato nel 1925 e in servizio fino al 1960, il transatlantico Conte Biancamano è stato uno dei protagonisti della storia della navigazione italiana nella prima metà del Novecento. Ripercorrere le vicende di questa nave consente di aprire uno sguardo particolare su alcuni dei momenti più significativi di questo secolo: l’epoca d’oro dei viaggi d’oltreoceano, quando servì le linee del nord e del sud America per clientele dalla prima alla terza classe; il periodo fascista, durante il quale navigò verso l’Africa orientale, l’India e la Cina; il conflitto mondiale, quando fu requisita per il trasporto di personale militare americano; il dopoguerra, in cui divenne la prima nave passeggeri a essere riallestita in Italia. Quando nel 1960 il Biancamano viene posto in disarmo, l’allora Museo Nazionale della Scienza e della Tecnica ne acquisisce il ponte di comando, il salone delle feste e alcune cabine, oggi conservati nel Padiglione Aeronavale. Queste molteplici vite del Biancamano sono esplorate nel volume attraverso le voci di studiosi e studiose di discipline diverse – storia della navigazione, storia economica e dell’industria, storia del lavoro, museologia – contribuendo ad arricchire le ricerche attorno al contesto storico e sociale di cui questo transatlantico è oggi testimonianza materiale e simbolica.