Series |
Storie dell’arte contemporanea
Review | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
Chapter | «S’è astenuta dal ribellarsi e s’è sforzata di comprendere»
«S’è astenuta dal ribellarsi e s’è sforzata di comprendere»
Ripercorrendo la collettiva del 1919
- Elisa Prete email
Abstract
The text runs through the collective Bevilacqua La Masa of 1919, analysing the organisational aspects, the use of spaces and the critical choices made by Barbantini and the jury in the selection of participations. The exhibition itinerary presents a varied range of research; it develops between the ground floor and the mezzanine of Palazzo Pesaro, whose rooms are restored following the measures adopted during the war. Taking place in a historic moment of transition, the edition marks the resumption of the exhibition activity of the Opera, interrupted due to the polemics of 1913 and suspended in the years of the world war. According to the wide participation, the volume of sales and the number of visitors, the 1919 exhibition has a particular importance in the history of the institution and it is considered an ideal closure of the first Capesarina season.
Published March 1, 2018 | Language: it
Keywords 1919 • Palazzo Pesaro • Nino Barbantini • Fondazione Bevilacqua La Masa
Copyright © 2018 Elisa Prete. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-199-7/008
Introduzioni
-
Le esposizioni del 1919 e del 1920
Una premessa - Nico Stringa
- March 1, 2018
- Saluti istituzionali
- Gabriella Belli
- March 1, 2018
-
Il Progetto di Ateneo jr 2014 Venezia ’900: gli artisti di Ca’ Pesaro dal 1908 al 1925
Le mostre del 1919 e del 1920, tra Ca’ Pesaro e la Galleria Geri-Boralevi - Stefania Portinari
- March 1, 2018
1 Venezia tra gli anni Dieci e Venti
-
‘Ritorno’ a cosa?
Riflessioni sui riposizionamenti del dopoguerra - Alessandro Del Puppo
- Feb. 28, 2018
- Le mostre di Ca’ Pesaro e la scultura a Venezia nel primo dopoguerra
- Massimo De Grassi
- March 1, 2018
- L’Unione Giovani Artisti all’Esposizione di Ca’ Pesaro del 1919
- Giovanni Bianchi
- March 1, 2018
-
1919 e dintorni
Alcune note sul dialogo tra Nino Barbantini e Margherita Sarfatti - Elisabetta Barisoni
- March 1, 2018
2 «Come deve essere una sala di esposizione?»
-
«S’è astenuta dal ribellarsi e s’è sforzata di comprendere»
Ripercorrendo la collettiva del 1919 - Elisa Prete
- March 1, 2018
-
Come deve essere una sala di esposizione?
La funzione di Ca’ Pesaro nella carriera di Felice Casorati - Giorgina Bertolino
- March 1, 2018
- Gabriella Oreffice: l’esordio alla Ca’ Pesaro del 1919
- Virginia Baradel
- March 1, 2018
-
«Vario di luce e di colore… come nella realtà»
Gian Maria Lepscky: la via artistica solitaria di un capesarino - Pierpaolo Luderin
- March 1, 2018
-
‘Dissidenti’ e invitati alle mostre del 1920
Dibattito su una ricezione critica - Stefania Portinari
- March 1, 2018
-
L’istinto di una Istituzione
Sulla Fondazione Bevilacqua La Masa e i sintomi di una storia inquieta - Stefano Coletto
- March 1, 2018
Appendici
- Catalogo dell’esposizione di Estate del 1920
- March 1, 2018
- Catalogo dell’esposizione degli artisti dissidenti di Ca’ Pesaro nella Galleria Geri-Boralevi del 1920
- March 1, 2018
-
Mostre in database
Ricostruzione dell’esposizione del 1919 - Elisa Prete
- March 1, 2018
-
Una segnalazione
Brenno del Giudice e Guido Cadorin il Gruppo per l’Architettura e Arredamenti di Venezia - Vittorio Pajusco
- March 1, 2018
<rdf:RDF
xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
xmlns:j.0="http://purl.org/...
<http://dx.doi.org/10.30687/978-88-6969-199-7/008>
<http://prismstandard.org/namespaces/basic/...
{"indexed":{"date-parts":[[2020,3,30]],"date-time":"2020-03-30T05:58:35Z","timestamp":1585547915532}...
TY - GENERIC
DO - 10.30687/978-88-6969-199-7/008
UR - http://dx.doi.org/10.30687/978-88-6969-199-...
@incollection{Luderin_2018,
doi = {10.30687/978-88-6969-199-7/008},
url = {https://doi.org/10.3068...
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<doi_records>
<doi_record owner="10.30687" timestamp="2019...
Luderin, Pierpaolo. ‘«Vario Di Luce e Di Colore… Come Nella Realtà»’. Gli Artisti Di Ca’ Pesaro e Le...
Luderin, Pierpaolo. ‘«Vario Di Luce e Di Colore… Come Nella Realtà»’. Gli artisti di Ca’ Pesaro e le...
DC Field | Value |
---|---|
dc.identifier |
ECF_chapter_1619 |
dc.contributor.author |
Prete Elisa |
dc.title |
«S’è astenuta dal ribellarsi e s’è sforzata di comprendere». Ripercorrendo la collettiva del 1919 |
dc.type |
Chapter |
dc.language.iso |
it |
dc.description.abstract |
The text runs through the collective Bevilacqua La Masa of 1919, analysing the organisational aspects, the use of spaces and the critical choices made by Barbantini and the jury in the selection of participations. The exhibition itinerary presents a varied range of research; it develops between the ground floor and the mezzanine of Palazzo Pesaro, whose rooms are restored following the measures adopted during the war. Taking place in a historic moment of transition, the edition marks the resumption of the exhibition activity of the Opera, interrupted due to the polemics of 1913 and suspended in the years of the world war. According to the wide participation, the volume of sales and the number of visitors, the 1919 exhibition has a particular importance in the history of the institution and it is considered an ideal closure of the first Capesarina season. |
dc.relation.ispartof |
Storie dell’arte contemporanea |
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
dc.issued |
2018-03-01 |
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/en/edizioni4/libri/978-88-6969-200-0/se-astenuta-dal-ribellarsi-e-se-sforzata-di-compre/ |
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-199-7/008 |
dc.identifier.issn |
2610-9905 |
dc.identifier.eissn |
2610-9891 |
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-200-0 |
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-199-7 |
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
item.fulltext |
with fulltext |
item.grantfulltext |
open |
dc.peer-review |
no |
dc.subject |
1919 |
dc.subject |
1919 |
dc.subject |
Fondazione Bevilacqua La Masa |
dc.subject |
Fondazione Bevilacqua La Masa |
dc.subject |
Nino Barbantini |
dc.subject |
Nino Barbantini |
dc.subject |
Palazzo Pesaro |
dc.subject |
Palazzo Pesaro |
Download data |