Edited book

L’altro sono io | El otro soy yo

Scritture plurali e letture migranti | Escrituras plurales y lecturas migrantes

Susanna Regazzoni    Università Caʼ Foscari Venezia, Italia     ORCID iD

M. Carmen Domínguez Gutiérrez    Università Ca’ Foscari Venezia, Italia

Identità e alterità, facce opposte della stessa medaglia, sono l’oggetto di queste pagine. Denominatore comune delle autrici e degli autori di queste opere che, in varie lingue e da latitudini diverse, hanno affrontato con approcci e metodologie diversi la rappresentazione dell’identità – soprattutto, ma non esclusivamente, nel campo letterario – e tutti gli argomenti che ruotano attorno ad essa, come la migrazione, la violenza, il nazionalismo o il razzismo.

Keywords: Xiaolu Guo. Poetry. Creolisation. Violence. Travel literature. Argentine poetry. Racism. Short story. Hybridisation of literary genres. Testimony. Benita Galeana. Other. Cortázar. Mexico. The Other. Bororo. Nazy cicle. Giulian-Dalmatian exodus. Secondary schools. Rulfo. Society. Migration literature. Margins. Identification. China. Jewish literature. Cuaderno Spinoza. José Isaacson. Possession. Diego Vecchio. 21st century. Textbooks. Avellaneda. Autobiography. Linguistic registers. Borges. Recognition. National roots. Diamela Eltit. Abel Posse. Terzani. Border. White identity. Hypertextuality. Luigi Di Ruscio. Mexican writers in the Spanish Civil War. Identity. Rejection. Espírito Santo. Jewish Studies. Migrant writings. Journalism. Brazil. Lyrical subject. Literary space. Feminism. Ethnicity. Mujeres Libres. Vittoria Aganoor. Migration. Narr-action. Hebrew literature. Italian literature. Don Quixote. Martin Buber. Differences. Nomadism. Literacy. Cervantes. Israel. Conquest of the Desert. The I. Diaspora. Narrative. Immigration. Identity politics. Chinese migrant literature. Sahel. Benita. Paz. Resistance story. The first modern novel. Translingualism. Cultural Translation. Populism. Translation. Otherness. Exemplariness. Argentina. Istro-Venetian dialect. Argentine literature (20th-21st centuries). Sylvia Iparraguirre. Intertextuality. Memories. Migrants. Community. Italian emigration. Antonia Arslan. End of History. Juan José Saer. Hermeneutics. Narratives. Contemporary Italian literature.

Presentato: 29 Gennaio 2020
Pubblicato: 30 Aprile 2020