Collana | SAIL
Volume 17 | Miscellanea | Educazione linguistica inclusiva

Educazione linguistica inclusiva

Riflessioni, ricerche ed esperienze
open access
    a cura di
  • Michele Daloiso - Università degli Studi di Parma, Italia - email
  • Marco Mezzadri - Università degli Studi di Parma, Italia - email

Presentazione

Il volume raccoglie i contributi di numerosi studiosi di varie discipline, prevalentemente linguisti educativi, ma anche linguisti generali e neuroscienziati, che hanno accolto la proposta di riflettere su un possibile minimo comune denominatore di alcuni filoni delle proprie ricerche, riassumibile nel concetto di inclusività. Ne è nato un volume variegato ma coeso da cui si evince la volontà della Linguistica Educativa in Italia di proporre riflessioni scientifiche aggiornate ma al contempo fedeli ai paradigmi della disciplina, che vedono due degli assi portanti nella prospettiva interdisciplinare e nella ricerca di risposte alle molteplici sfide dell’educazione linguistica oggi.

Keywords Disadvantaged contexts Enneagram Italian L2 National project Pluri/intercultural activities Experimental phonetics Linguistic mediation Dyslexia Pluralistic approaches Syntax Multilingualism Action Phonology Educational Linguistics Story-retelling Contemporary mobility Inclusion CLIL Phono-articulation Language inclusion Sinti and Caminanti children ICT Inclusive language education Pragmatic competence Teaching an unstandardized language Creative writing Semantics Italian Sign Language (LIS) Teacher cognition Language Teacher Cognition Diversity Sign Languages Pasigraphy Differentiation The narrative creation of self Communicative competence Evaluation Behavioural habits Soft skills Story-telling Special Educational Needs Awareness Learning disorders Language skills assessment Embodied simulation Multilingual educational system ELT Neural reuse Primary school Hearing learners of a signed language Plurilingual activities Primary school education Language learning Mirror neurons Plurilingualism Interlanguage Visual supports Writing Deafhood Rome Child Language Brokering Learning without a written system Inclusive language teaching Language Education Plurilingual education Language teaching Pragmatics Language Educational linguistics Assessment Talent Textbook design Tertiary education Inclusive Education Approach in teaching sign language Teacher training Language education Intercomprehension Mediation Migration Intercultural learning Communication Channel Gifted students Inclusiveness Language autobiography Interdisciplinary approach Modern languages Plurilingual task Bilingualism European Language Portfolio Programme Sociolinguistics Mobile learning

Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-477-6 | e-ISSN 978-88-6969-477-6 | Pubblicato 23 Febbraio 2021 | Presentato 27 Maggio 2020 | Lingua it

downloadfile_download

  • file_download 2716
  • search 4676

Sommario