Collana |
Storie dell’arte contemporanea
Recensione | Gli artisti di Ca’ Pesaro e le esposizioni del 1919 e del 1920
Capitolo | Come deve essere una sala di esposizione?
Come deve essere una sala di esposizione?
La funzione di Ca’ Pesaro nella carriera di Felice Casorati
- Giorgina Bertolino email
Abstract
After World War I, from 1918 to 1920, Felice Casorati actively partecipated to Ca’ Pesaro exhibitions and we can therefore identify his new pictorial production in the frame of relationships between Venetian and Turinese environment. Ca’ Pesaro plays an essential role in this phase of his career, offering themes and models that can be traced back to the strategies that inspire his cultural action upon his arrival in Turin. Starting from a premise on his paintings and exhibitions of 1914-16, this contribution compares two cities, their structures and institutions; we can also better understand which works of art he assigns to different shows both in Turin and in Venice: at Ca’ Pesaro, at the Geri Boralevi Gallery, at the Circolo degli Artisti and at the Promotrice delle Belle Arti. The focus is on the exhibition intended as a social space and a milieu where artistic researches are made and discussed, on how Casorati setted up paintings in the rooms and in which sequence, on those different occasions.
Pubblicato 01 Marzo 2018 | Lingua: it
Keywords Venezia, Torino, ordinamento, allestimento, sala e
Copyright © 2018 Giorgina Bertolino. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-199-7/009
Introduzioni
-
Le esposizioni del 1919 e del 1920
Una premessa - Nico Stringa
- 01 Marzo 2018
- Saluti istituzionali
- Gabriella Belli
- 01 Marzo 2018
-
Il Progetto di Ateneo jr 2014 Venezia ’900: gli artisti di Ca’ Pesaro dal 1908 al 1925
Le mostre del 1919 e del 1920, tra Ca’ Pesaro e la Galleria Geri-Boralevi - Stefania Portinari
- 01 Marzo 2018
1 Venezia tra gli anni Dieci e Venti
-
‘Ritorno’ a cosa?
Riflessioni sui riposizionamenti del dopoguerra - Alessandro Del Puppo
- 28 Febbraio 2018
- Le mostre di Ca’ Pesaro e la scultura a Venezia nel primo dopoguerra
- Massimo De Grassi
- 01 Marzo 2018
- L’Unione Giovani Artisti all’Esposizione di Ca’ Pesaro del 1919
- Giovanni Bianchi
- 01 Marzo 2018
-
1919 e dintorni
Alcune note sul dialogo tra Nino Barbantini e Margherita Sarfatti - Elisabetta Barisoni
- 01 Marzo 2018
2 «Come deve essere una sala di esposizione?»
-
«S’è astenuta dal ribellarsi e s’è sforzata di comprendere»
Ripercorrendo la collettiva del 1919 - Elisa Prete
- 01 Marzo 2018
-
Come deve essere una sala di esposizione?
La funzione di Ca’ Pesaro nella carriera di Felice Casorati - Giorgina Bertolino
- 01 Marzo 2018
- Gabriella Oreffice: l’esordio alla Ca’ Pesaro del 1919
- Virginia Baradel
- 01 Marzo 2018
-
«Vario di luce e di colore… come nella realtà»
Gian Maria Lepscky: la via artistica solitaria di un capesarino - Pierpaolo Luderin
- 01 Marzo 2018
-
‘Dissidenti’ e invitati alle mostre del 1920
Dibattito su una ricezione critica - Stefania Portinari
- 01 Marzo 2018
-
L’istinto di una Istituzione
Sulla Fondazione Bevilacqua La Masa e i sintomi di una storia inquieta - Stefano Coletto
- 01 Marzo 2018
Appendici
- Catalogo dell’esposizione di Estate del 1920
- 01 Marzo 2018
- Catalogo dell’esposizione degli artisti dissidenti di Ca’ Pesaro nella Galleria Geri-Boralevi del 1920
- 01 Marzo 2018
-
Mostre in database
Ricostruzione dell’esposizione del 1919 - Elisa Prete
- 01 Marzo 2018
-
Una segnalazione
Brenno del Giudice e Guido Cadorin il Gruppo per l’Architettura e Arredamenti di Venezia - Vittorio Pajusco
- 01 Marzo 2018
DC Field | Value |
---|---|
dc.identifier |
ECF_chapter_1620 |
dc.contributor.author |
Bertolino Giorgina |
dc.title |
Come deve essere una sala di esposizione?. La funzione di Ca’ Pesaro nella carriera di Felice Casorati |
dc.type |
Capitolo |
dc.language.iso |
it |
dc.description.abstract |
After World War I, from 1918 to 1920, Felice Casorati actively partecipated to Ca’ Pesaro exhibitions and we can therefore identify his new pictorial production in the frame of relationships between Venetian and Turinese environment. Ca’ Pesaro plays an essential role in this phase of his career, offering themes and models that can be traced back to the strategies that inspire his cultural action upon his arrival in Turin. Starting from a premise on his paintings and exhibitions of 1914-16, this contribution compares two cities, their structures and institutions; we can also better understand which works of art he assigns to different shows both in Turin and in Venice: at Ca’ Pesaro, at the Geri Boralevi Gallery, at the Circolo degli Artisti and at the Promotrice delle Belle Arti. The focus is on the exhibition intended as a social space and a milieu where artistic researches are made and discussed, on how Casorati setted up paintings in the rooms and in which sequence, on those different occasions. |
dc.relation.ispartof |
Storie dell’arte contemporanea |
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
dc.issued |
2018-03-01 |
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-200-0/come-deve-essere-una-sala-di-esposizione/ |
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-199-7/009 |
dc.identifier.issn |
2610-9905 |
dc.identifier.eissn |
2610-9891 |
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-200-0 |
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-199-7 |
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
item.fulltext |
with fulltext |
item.grantfulltext |
open |
dc.peer-review |
no |
dc.subject |
Venezia, Torino, ordinamento, allestimento, sala e |
dc.subject |
Venezia, Torino, ordinamento, allestimento, sala e |
Download data |